Vijf praktische AI-strategieën om je onderwijs te boosten

AI in het onderwijs
AI in education header

Wil je je lessen efficiënter, interactiever en verhelderender maken? Dit is jouw kans om AI als assistent in de klas te gebruiken. Met deze strategieën verbeter je je onderwijservaring, bespaar je tijd, krijg je beter inzicht in de behoeften van studenten en houd je hen betrokken. AI kan lesactiviteiten vereenvoudigen en verbeteren en jou als docent versterken.

Er zijn veel boeiende ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Welke implicaties heeft dit voor het onderwijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR)? Op deze pagina vind je een overzicht van relevante informatie en de ontwikkelingen binnen onze universiteit. Deze informatie is verzameld aan de hand van bijdragen door experts, gebruikers, en werkgroepen. AI houdt de gemoederen al een tijdje bezig en de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Om deze reden zal deze pagina regelmatig geüpdatet worden.

Wij raden ten zeerste aan om onderstaande pagina eerst te raadplegen voordat je AI in jouw onderwijs gebruikt. Bekijk ook de video 'How to use generative AI responsibly'.

Sommige van deze AI-strategieën vereisen student- en/of cursusgegevens. Gebruik altijd (generatieve) AI-tools die GDPR-compliant zijn. Raadpleeg ook de gebruiksrichtlijnen voor Generatieve AI. 

Gebruik onderstaande knop om toegang aan te vragen tot Erudite, een privé-GPT ontwikkeld door de EUR. Binnen een week zullen we je aanvraag beoordelen en toegang verlenen.

The Group Analyzer

The Group Analyser

‘The Group Analyser’ wordt gebruikt om in real-time AI-gestuurde inzichten te krijgen in het begrip van studenten. Je kunt AI inzetten om reacties te analyseren, misvattingen te signaleren en het begrip van studenten te peilen. Ontdek hoe je je lesmethoden kunt verfijnen en je lessen boeiend kunt houden.

Volg de onderstaande stappen om input van studenten te verzamelen en deze in de les door GenAI te laten samenvatten:

  1. Maak een vragenlijst met een platform zoals Microsoft Forms.
  2. Voeg je gewenste vraag toe en bepaal het antwoordtype (bijv. open vraag).
  3. Voeg een disclaimer toe in het formulier, bijvoorbeeld: "Door dit formulier in te dienen, ga je ermee akkoord dat je antwoorden worden ingevoerd in [gekozen generatieve AI-tool]."
  4. Sla het formulier op en kopieer de link. Log vervolgens in op edu.nl met je ERNA-account en maak een QR-code van de gekopieerde link.
  5. Deel de link op Canvas of voeg de QR-code toe aan je slides, zodat studenten deze eenvoudig kunnen scannen, ook van een afstand.
  6. Open vóór de les de bijbehorende Excel-antwoordenlijst, zodat de reacties van studenten automatisch binnenkomen bij inzending.
  7. Informeer de studenten aan het begin van de les over de QR-code en leg uit dat hun input gedurende de les wordt verzameld.
  8. Wanneer je de reacties wilt analyseren, kopieer je de studentenantwoorden uit het Excel-bestand, plak je deze in je gekozen GenAI-systeem en voeg je een prompt toe waarin je aangeeft wat je door AI wilt laten genereren.
'The Group Analyser' kan gebruikt worden in o.a. de volgende werkvormen:

One minute paper

Je wilt dat studenten een kernboodschap in één zin insturen via een QR-code, waarbij AI misverstanden identificeert.

The muddiest point

Je wilt dat studenten onduidelijke punten indienen via een poll, waarbij AI helpt om verwarring te identificeren en op te helderen.

Exit tickets

Je wilt dat studenten geleerde concepten toepassen met behulp van creatieve exit tickets, waarbij AI de antwoorden sorteert.
The Fun Maker

The Fun Maker

‘The Fun Maker’ helpt studenten met verbinden en bevordert een veilige, interactieve leeromgeving door middel van boeiende activiteiten. Ben je klaar om je onderwijs te diversifiëren, studenten actief te betrekken en hen te ondersteunen door middel van verhalen, metaforen en meer?

Volg de onderstaande stappen om ijsbrekers en storytelling toe te voegen om complexe concepten in jouw les te introduceren:

  1. Bepaal het doel van je activiteit - is het om verbindingen te bevorderen, een inclusieve omgeving te creëren of een complex concept te introduceren? Beslis wat het beste past bij je les: een ijsbreker, verhaal of metafoor.
  2. Voer belangrijke details in in de AI, zoals het aantal studenten, de cursusnaam en het lesconcept.
  3. Vraag de AI om een boeiende en prikkelende prompt te genereren op basis van de opgegeven details. Bijvoorbeeld: “Genereer vijf interessante ‘twee-waarheden-en-een-leugen’-uitspraken over [onderwerp].” Pas de output aan naar wens.
  4. Toon de door AI gegenereerde prompts op een zichtbaar platform (bijv. slides, een gedeeld document of een interactief hulpmiddel zoals Padlet). Als je AI voor storytelling gebruikt, moedig studenten dan aan om hun eigen wendingen aan het verhaal toe te voegen.
'The Fun Maker' kan gebruikt worden in o.a. de volgende werkvormen:

Two truths, one lie

Je wilt een ontspannen sfeer creëren door AI-gegenereerde ‘twee waarheden en een leugen’ te gebruiken voor studentbetrokkenheid.

First slide

Je wilt studenten betrekken met AI-gegenereerde leuke feiten of vragen om interesse te wekken aan het begin van elke les.

Share a picture

Je wilt betrokkenheid stimuleren door studenten afbeeldingen/gifs te laten uploaden en beschrijven op basis van AI-prompts.
The Practice Partner

The Practice Partner

Praktische vaardigheden kunnen makkelijk te begrijpen zijn, maar moeilijk toe te passen. ‘The Practice Partner’ stelt AI in staat om studenten te helpen communicatievaardigheden te oefenen via spraakgebaseerde simulaties van real-life scenario’s. Je kunt een situatie opzetten, theoretische modellen toepassen en AI een rol toewijzen om feedback te geven over toon, duidelijkheid en structuur.


 

Volg de onderstaande stappen om AI als oefenpartner te gebruiken om communicatievaardigheden te verfijnen:

  1. Selecteer een praktische vaardigheid die relevant is voor je cursus (bijv. het geven van feedback).
  2. Geef studenten de opdracht om duidelijke AI-prompts te maken, waarin ze de situatie, uitdaging of het theoretische model beschrijven dat ze willen oefenen.
  3. Moedig studenten aan om AI een specifieke rol toe te wijzen, bijvoorbeeld: “Gedraag je als een sceptische manager die mijn projectvoorstel beoordeelt.”
  4. Versterk de AI-prompt door specifieke verzoeken toe te voegen, zoals: “Stel uitdagende vragen om mijn kritisch denken te verbeteren.”
  5. Voer een gesimuleerd gesprek met AI en zorg voor een interactieve en realistische dialoog.
  6. Vraag om feedback van AI aan het einde van de sessie. Bijvoorbeeld: “Kun je mijn toon, structuur en duidelijkheid evalueren? Hoe kan ik verbeteren?”
  7. Moedig reflectie aan – studenten kunnen een korte reflectie schrijven op basis van hun oefensessie, inclusief de door AI gegenereerde feedback.
'The Practice Partner' kan gebruikt worden in o.a. de volgende werkvormen:

Videorollenspel

Je wilt dat je studenten door rollenspellen met AI oefenen met moeilijke gesprekken, feedback ontvangen en verbeteren van hun reacties.

Elevator pitch

Je wilt dat je studenten hun elevator pitch verfijnen door te oefenen met AI, feedback te ontvangen en hun reacties aan te passen.

Debat

Je wilt dat je studenten hun argumentatie-vaardigheden versterken door hun standpunt te verdedigen tegen AI en reacties te verfijnen.

Rollenspel

Je wilt dat je studenten met AI-scenario's perspectieven in lastige situaties ervaren en reacties en oplossingsstrategieën vergelijken.
The Sparring Partner

The Sparring Partner

Wil je studenten helpen kritisch te denken en AI-gegenereerde reacties scherp te beoordelen? ‘The Sparring Partner’ daagt studenten uit om eerst hun eigen ideeën te ontwikkelen en deze daarna te vergelijken en te bekritiseren met de input van AI. Is de output van AI correct en toepasbaar, of niet? Deze benadering verbetert analytische vaardigheden, creativiteit en de betrokkenheid in het leerproces.

Volg de onderstaande stappen om AI als sparringpartner te gebruiken om kritisch denken aan te moedigen en AI-gegenereerde reacties te beoordelen:

  1. Schep duidelijkheid over de activiteit, inclusief taken, problemen of vragen.
  2. Vraag studenten om eerst zelf een antwoord op te stellen voordat ze AI gebruiken.
  3. Laat studenten hun antwoord invoeren in GenAI en vraag om feedback. Bijvoorbeeld: “AI, mijn onderwerp is [voeg details in], mijn antwoord is [voeg antwoord in]. Wat vind je van mijn antwoord en kan het verbeterd worden?”
  4. Moedig studenten aan om de reactie van AI kritisch te evalueren, met aandacht voor nauwkeurigheid, redenering en de verschillen met hun originele antwoord.
  5. Informeer studenten om hun originele antwoord te verfijnen op basis van hun analyse, waarbij ze de sterke punten van AI integreren en de zwaktes verbeteren.
  6. Faciliteer reflectie en groepsdiscussie, zodat studenten kunnen reflecteren op het leerproces en inzichten uit hun interactie met AI kunnen delen (ze kunnen bijvoorbeeld elkaars werk beoordelen, waarbij zowel het oorspronkelijke antwoord als de reactie van AI worden meegenomen).
'The Sparring Partner' kan gebruikt worden in o.a. de volgende werkvormen:

Rampenplan

Je wilt dat je studenten een worstcasescenario bedenken, het verfijnen met AI-feedback en de mogelijke uitkomsten analyseren.

Vergelijken van nieuwsitems

Je wilt dat je studenten nieuws samenvattingen vergelijken, biases en toon identificeren en kritisch leren omgaan met informatie.

Ghostwriting

Je wilt dat je studenten hun speech vergelijken met een AI-versie om hun retorische strategieën en geloofwaardigheid te verfijnen.

Debat

Je wilt dat je studenten hun argumentatie versterken door AI te gebruiken voor tegenargumenten en hun standpunt te herzien.
The Time Saver

The Time Saver

‘The Time Saver’ helpt je om boeiende lesmaterialen te creëren zonder te veel tijd te besteden. Gebruik AI om casestudies, uitdagingen, cartoons, quizzen en ‘odd one out’ raadsels te genereren. Upload eenvoudig je lezing of presentatie (indien deelbaar) en geef AI aan wat je nodig hebt.

Volg de onderstaande stappen om AI efficiënt te gebruiken om waardevolle tijd en energie te besparen en tegelijkertijd hoogwaardige lesmaterialen te behouden:

  1. Bepaal je onderwijseisen - welke vaardigheden of kennisgebieden moeten versterkt worden?
  2. Kies een geschikt GenAI-platform (bijv. Erudite, Pictory, Canva) en upload je lezing of presentatie.
  3. Geef extra context aan AI, zoals sleutelthema's of concepten.
  4. Vraag de AI om relevante lesmaterialen of activiteiten te genereren, zoals:
    • Interactieve quizzen voor Mentimeter
    • Casestudy’s die theoretische modellen koppelen aan praktijkvoorbeelden
    • Korte verhalen die metaforen gebruiken om complexe concepten uit te leggen
  5. Beoordeel de door AI gegenereerde content om de nauwkeurigheid en afstemming met de lesdoelen te waarborgen.
  6. Implementeer de materialen of activiteiten in de klas om studenten actief te betrekken bij het leren.
  7. Verzamel feedback van studenten en pas de moeilijkheidsgraad of focus van de AI-gegenereerde content aan op basis van hun reacties.
'The Time Saver' kan gebruikt worden in o.a. de volgende werkvormen:

Buitenbeentje

Je wilt studentbegrip snel toetsen door AI-gegenereerde woordensets met één betwistbare uitschieter te gebruiken.

What’s the question?

Je wilt kritisch denken stimuleren door studenten vragen te laten formuleren op basis van AI-gegenereerde antwoorden.

Concept cartoon

Je wilt studentmisvattingen aanpakken met AI-gegenereerde cartoons die meerdere perspectieven bieden en discussie stimuleren.

First slide

Je wilt studenten direct betrekken met AI-gegenereerde afbeeldingen of vragen die discussie over je lesstof stimuleren.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen