The first slide

Bij deze werkvorm maak je een eerste slide die vragen oproept, zodat studenten die aan het begin van de les al iets hebben om over na te denken of te praten. 

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Medium | Large
Materialen

Mentimeter, Powerpoint, MS Teams, Zoom

Stappenplan

Stap 1

Zoek een afbeelding die betrekking heeft op het onderwerp dat tijdens de les wordt behandeld.

Stap 2

Verzin bij het beeld een uitdagende vraag die ingaat op het onderwerp van de les. 

Stap 3

Maak de eerste slide van je presentatie met het beeld en de vraag.

Stap 4

Zet de eerste slide al klaar voordat je college start. Iedereen die vroeg is kan er al eens over nadenken of erover in gesprek gaan met medestudenten.

Stap 5

Start je college met de vraag, maak een rondje langs de studenten voor antwoorden en gebruik dat voor de rest van je verhaal. 

Tip 1

Laat alleen een afbeelding zien en stel de vraag die erbij hoort pas als je sessie begint.

Tip 2

Maak je slide in Mentimeter zodat de student het antwoord op de vraag kan posten (open vraag of meerkeuze). Je kunt de Mentimeter-pagina als de eerste dia weergeven, zodat de antwoorden op het gedeelde scherm worden weergegeven.

Tip 3

Experimenteer met de afbeeldingen, kies eens iets wat op het eerste gezicht niet met het onderwerp van het college lijkt te hebben of gebruik materiaal uit de actualiteit.

Mentimeter, Powerpoint, MS Teams, Zoom

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen