Wil je erachter komen of de studenten de content van je vak kennen? Maak rijtjes met drie of vier woorden die lijken bij elkaar te horen, maar is dit ook echt zo? Een van de vier hoort namelijk niet bij de woordenreeks en is dus het buitenbeentje. Studenten moeten deze er proberen uit te halen.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
- Materialen
Bord, post-its
Stappenplan
Stap 1
Schrijf vier woorden op het bord die een woordenreeks lijken (3 woorden die echt bij elkaar passen en 1 woord die er net niet bij hoort)
Stap 2
Vertel de studenten dat er vier woorden op het bord staan die te maken hebben met het onderwerp van de dag, maar dat schijn bedriegt: een woord hoort er niet bij en is het buitenbeentje.
Stap 3
Aan de studenten nu de vraag uit te zoeken welk woord, begrip of persoon niet bij de woordenreeks hoort. Laat de studenten het woord opschrijven die er niet bij hoort.
Stap 4
Laat de studenten uitleggen waarom zij juist dat woord hebben gekozen als buitenbeentje en deel waarom het een buitenbeentje is.
Tip 1
Studenten kunnen ook in groepjes eerst onderling uitwisselen welk woord zij hebben opgeschreven. Loop rond en vraag daarna enkele groepjes om hun antwoord te delen. Leg daarna zelf nog uit welke het buitenbeetje is en waarom.
Bord of post-its
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stappenplan
Stap 1
Maak je PowerPoint klaar met vier woorden die eruit zien als een aaneenschakeling van woorden (3 woorden die echt bij elkaar passen en 1 woord dat net niet bij elkaar past). Deel je scherm.
Stap 2
Vertel de leerlingen dat er vier woorden op je Powerpoint staan die te maken hebben met het onderwerp van de dag, maar dat schijn bedriegt: één woord hoort er niet bij en is het buitenbeentje.
Stap 3
De leerlingen moeten nu uitzoeken welk woord, concept of persoon niet bij de verzameling woorden hoort. Laat de leerlingen het woord opschrijven dat er niet bij hoort. Je kunt leerlingen ook laten 'stemmen' met de annotatiefunctie of ze de chatfunctie laten gebruiken.
Stap 4
Laat de leerlingen uitleggen waarom ze dat bepaalde woord als een buitenbeentje hebben gekozen en delen waarom het een buitenbeentje is. Je kunt gebruik maken van break out rooms of de plenaire vergadering. Of gebruik hiervoor de chatfunctie.
Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams. Mogelijk gebruik van annotatiefunctie.