Veelgestelde vragen

TeachEUR

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over TeachEUR.

Algemeen

Primair ligt de focus van TeachEUR op het bedienen van juist de vooroplopende en vooruitstrevende docenten, van teaching assistants tot professoren, die actief op zoek zijn naar manieren om hun onderwijs en expertise verder te ontwikkelen, om een verdiepingsslag te maken en/of om inspiratie te zoeken bij het ontwerpen en uitvoeren van hun onderwijs. In eerste instantie richten we ons op docenten binnen de EUR, maar de website is ook toegankelijk voor personen van buiten onze universiteit die geïnteresseerd zijn in wat TeachEUR te bieden heeft.

Secundair willen we met TeachEUR ook ondersteunend onderwijspersoneel, vakcoördinatoren en Learning & Innovation teams bereiken. Zij hebben minder onderwijs-uitvoerende taken, maar kunnen wel invloed uitoefenen op het onderwijsontwerp en op de docenten die het onderwijs verzorgen en geven. We willen deze groep voornamelijk voeden met informatie over wat er te halen valt op TeachEUR en in gesprek blijven om TeachEUR zo relevant mogelijk te laten zijn voor de diverse stakeholders binnen de faculteiten.

TeachEUR reikt werkvormen aan om op een laagdrempelige manier actief leren, samenwerken en interactie te stimuleren tijdens de contactmomenten tussen studenten en docenten. Alle werkvormen op TeachEUR zijn gemaakt door of afgestemd met onderwijskundigen van Risbo om de kwaliteit te waarborgen en daarmee een positieve invloed uit te oefenen op de leerdoelen en leerervaring van studenten. Feedback, ideeën, nieuwe werkvormen of tips voor nieuwe tools zijn altijd welkom.

Om werkvormen te selecteren, kun je de filters of de zoekbalk boven de werkvormen op de homepagina gebruiken. De volgende filters zijn beschikbaar:

  • Doel van de activiteit: wat wil je met de studenten bereiken?
  • Wanneer: zoek je een activiteit ter voorbereiding van, tijdens of na je onderwijsmoment?
  • Tijdsduur: indicatie van de tijd die de werkvorm ongeveer in beslag neemt bij uitvoering.
  • Waar: gebruik je de werkvorm in een zaal op campus, online of tegelijkertijd op campus en online (hybride)?
  • Groepsgrootte: is de groep klein (max. 10 studenten), medium (max. 50 studenten) of groot (meer dan 50 studenten)?

Hieronder vind je meer uitleg over de didactische doelen (gebaseerd op de taxonomie van Bloom).

Voor effectieve kennisopname moet nieuwe leerstof aansluiten bij wat studenten al weten. Het activeren van voorkennis helpt om bestaande kennisstructuren op te frissen en te verbinden met nieuwe informatie. Dit verhoogt de betrokkenheid en maakt het makkelijker om nieuwe concepten te begrijpen en onthouden. 

Wanneer studenten inzien dat de leerstof voortbouwt op hun bestaande kennis, vergroot dit hun motivatie en actieve deelname. Voor docenten biedt het activeren van voorkennis waardevolle inzichten in het kennisniveau van de groep, zodat misvattingen of hiaten tijdig kunnen worden bijgestuurd. 

Voorkennis kan worden geactiveerd door bijvoorbeeld vragen te stellen, studenten mindmaps te laten maken of herkenbare situaties te bespreken via stellingen. Ook een korte quiz of poll is een interactieve manier om snel inzicht te krijgen in wat studenten al weten. 

Door bewust tijd te nemen om voorkennis te activeren, bereid je studenten optimaal voor op nieuwe leerstof en zorg je voor een stevig fundament voor verdere ontwikkeling.

Tijdens werkgroepen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de voortgang en het begrip van studenten. Een effectieve beoordeling biedt studenten concrete aanknopingspunten om hun leerstrategieën te verbeteren en stimuleert een actiever en reflectiever leerproces. Door beoordeling op een laagdrempelige en interactieve manier in te zetten, kunnen docenten niet alleen peilen wat studenten al beheersen, maar ook hun leerproces actief ondersteunen. Beoordelingen kunnen zowel formatief (om het leerproces te bevorderen) als summatief (voor een eindbeoordeling) worden ingezet. 

Er zijn verschillende manieren om studenten in werkgroepen te beoordelen, zoals korte quizzes, peerfeedback, observaties of het laten presenteren van inzichten. Studenten kunnen elkaars werk evalueren, waardoor ze niet alleen hun eigen leerproces beter begrijpen, maar ook kritisch leren kijken naar de aanpak van anderen. Interactieve methodes zoals discussies, casusanalyse of groepsopdrachten geven docenten waardevolle informatie over hoe studenten de leerstof toepassen en waar bijsturing nodig is. 

Brainstormen stimuleert creativiteit, samenwerking en kritisch denken. In een open en veilige setting kunnen studenten vrij ideeën genereren, zonder dat deze direct beoordeeld worden. Dit kan leiden tot innovatieve oplossingen of nieuwe inzichten die anders misschien niet naar voren zouden komen. 

Tijdens een brainstormsessie kunnen studenten individueel of in groepen werken, waarbij verschillende technieken kunnen worden ingezet. Een klassieke brainstormsessie moedigt studenten aan om spontaan ideeën te roepen zonder directe kritiek, terwijl technieken zoals brainwriting gestructureerde manieren bieden om verder te denken. Door gebruik te maken van visuele hulpmiddelen zoals mindmaps, kunnen verbanden tussen ideeën worden gelegd en worden inzichten concreter. 

Brainstormen is vooral effectief als startpunt van projecten, bij het analyseren van complexe problemen of het verkennen van nieuwe perspectieven. Het helpt studenten niet alleen creatief te denken, maar ook beter samen te werken. 

Kennisuitwisseling is een essentieel onderdeel van het leerproces. Door actief informatie en inzichten te delen, verdiepen studenten hun begrip en leren ze kritisch reflecteren op hun eigen kennis en denkpatronen. Leren wordt zo een dynamische interactie waarin studenten elkaar versterken. 

Een effectieve manier om dit te stimuleren, is door studenten elkaar les te laten geven. Student-designed classes, waarbij studenten concepten op hun eigen, creatieve manier uitleggen, helpen hen de stof beter te beheersen en hun uitlegvaardigheden te ontwikkelen. Ook groepsdiscussies, expertgroepen en coöperatieve werkvormen dagen studenten uit om kennis te structureren en toe te passen. 

Goede kennisuitwisseling bevordert niet alleen diepgaand leren, maar ook sociale interactie en samenwerking. Dit draagt bij aan een actieve en betrokken leerhouding die hen voorbereidt op de praktijk, waar samenwerken en kennisdelen cruciale vaardigheden zijn.

Een veilige en prettige leeromgeving begint met een goede kennismaking. Wanneer studenten zich comfortabel voelen binnen een groep, nemen ze actiever deel aan discussies en samenwerkingen, wat het leerproces versterkt. 

Kennismaken kan op verschillende manieren worden vormgegeven, afhankelijk van de groepsdynamiek en het leerdoel. Korte ijsbrekers helpen om het eerste contact te leggen en spanning weg te nemen, terwijl werkvormen waarbij studenten hun leerdoelen, interesses of achtergronden delen zorgen voor meer verbinding. Door bijvoorbeeld gemeenschappelijke interesses uit te wisselen of persoonlijke stellingen te bespreken, ontstaat snel een sfeer van vertrouwen en openheid. 

Een goed georganiseerde kennismaking bevordert samenwerking en open communicatie, waardoor studenten zich vrij voelen om vragen te stellen, ideeën te delen en elkaar te ondersteunen. 

Het ontwikkelen van vaardigheden vereist meer dan alleen theoretische kennis; het vraagt om herhaling, toepassing en actieve betrokkenheid van studenten. Door vaardigheden in een betekenisvolle context te oefenen, kunnen studenten hun competenties versterken en beter voorbereid worden. 

In een onderwijssetting kan dit op verschillende manieren worden ingericht. Rollenspellen bieden studenten de kans om in een veilige omgeving praktijksituaties na te bootsen en direct feedback te ontvangen. Praktische opdrachten, waarin studenten zelfstandig of in kleine groepen werken, helpen hen om vaardigheden gericht toe te passen en te verfijnen. 

Door regelmatig te oefenen en situaties vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, ontwikkelen studenten meer zelfvertrouwen en flexibiliteit in hun vaardigheden. Reflectie op hun aanpak en het effect daarvan stimuleert hen om bewuster te leren en zichzelf continu te verbeteren. Een praktijkgerichte aanpak maakt het leerproces niet alleen effectiever, maar ook relevanter en motiverender. 

Een goede afronding van een les of leeractiviteit is essentieel om ervoor te zorgen dat studenten de belangrijkste inzichten onthouden en betekenis kunnen geven aan wat ze hebben geleerd. Door actief samen te vatten, worden kernconcepten herhaald en worden verbanden gelegd tussen de verschillende onderdelen van de leerstof. 

Een les kan op verschillende manieren effectief worden afgesloten. Studenten kunnen bijvoorbeeld een korte reflectie schrijven, een exit ticket invullen of in een gezamenlijke discussie de belangrijkste inzichten delen. Ook visuele methodes, zoals het maken van een mindmap of conceptcartoon, helpen om complexe informatie te structureren en beter te onthouden. 

Een zorgvuldig geplande afsluiting draagt bij aan een dieper begrip en helpt studenten om beter voorbereid aan de volgende les of opdracht te beginnen. Door studenten actief te betrekken bij het afronden, wordt hun leerproces versterkt en wordt voorkomen dat informatie oppervlakkig wordt verwerkt en snel vergeten. 

Reflectie is een onmisbaar onderdeel van effectief leren. Door bewust stil te staan bij hun ontwikkeling en leerervaringen, krijgen studenten meer grip op hun leerproces. Dit helpt hen niet alleen de leerstof beter te begrijpen, maar ook hun kritisch denken te versterken. 

Reflectie kan op verschillende manieren worden gestimuleerd. Individuele reflectieverslagen geven studenten de ruimte om hun ervaringen te analyseren en verbanden te leggen tussen theorie en praktijk. In groepsgesprekken delen ze inzichten en leren ze van elkaars perspectieven, wat vaak tot nieuwe bewustwording leidt. Ook interactieve werkvormen, zoals een reflectiebingo of visuele reflectie, maken het terugblikken toegankelijk en speels. 

Door reflectie een vast onderdeel van het onderwijs te maken, worden studenten gestimuleerd om niet alleen kennis te vergaren, maar ook te groeien als zelfstandige en kritische denkers. 

Verdieping

We bieden een theoretische verdieping op verschillende thema’s in samenwerking met CLI Fellows. Ze hebben een senior positie als EUR docent en/of vervullen een voortrekkersrol binnen hun faculteit op het gebied van onderwijsinnovatie en/of onderwijsonderzoek. CLI Fellows ontwikkelen een innovatief project en combineren dat met onderzoek naar de implementatie en/of het effect van de innovatie op het onderwijs. Samen hebben we dit doorvertaald naar praktische tips en tools, werkvormen en leermaterialen om deze thema’s toe te kunnen passen in de onderwijspraktijk.

MicroLabs zijn korte, blended how-to modules over specifieke onderwijskundige vraagstukken die twee tot vier uur duren. Elk MicroLab heeft een duidelijk doel en een duidelijke opbrengst. Na een voorbereiding (en kwalificatie) in Canvas kun je deelnemen aan een online live sessie van het MicroLab. Hierin ga je met je eigen onderwijsmateriaal aan de slag. Hierdoor ligt er na het MicroLab een concreet resultaat voor je eigen onderwijs. Deelname is voor EUR docenten gratis.

Ondersteuning

Heb je een inhoudelijke vraag over een van de werkvormen of thema's van TeachEUR? Of ben je op zoek naar ondersteuning bij het verder vormgeven van interactiviteit in jouw onderwijs? Neem dan contact op met onze onderwijsadviseurs en het Learning & Innovation team van je faculteit door het onderstaande formulier in te vullen. Binnen drie werkdagen wordt er contact met je opgenomen om een afspraak in te plannen waarin gekeken wordt hoe we je het beste kunnen helpen.

TeachEUR biedt suggesties voor tools en materialen bij verschillende werkvormen. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen