Met een rollenspel kan je studenten kennis laten maken met situaties die zij in hun toekomstig beroep zullen tegenkomen. Laat bijvoorbeeld toekomstige juristen vast oefenen met een mock trial, een toekomstige pedagoog met een diagnostiekgesprek of laat studenten zien hoe verschillende stakeholders met elkaar kunnen onderhandelen. Bij een rollenspel geef je de studenten of groepen studenten een bepaalde rol. In deze rol kunnen zij in een nagebootste praktijksituatie oefenen met het toepassen van de geleerde stof, maar ook met het werken met stakeholders met andere belangen. Zij handelen namelijk vanuit het gekregen perspectief.
- Doel van de activiteit
- Kennis uitwisselen | Vaardigheden oefenen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 60 minuten| > 60 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Bedenk een probleem of situatie die studenten later in het werkveld tegen kunnen komen. Denk hierbij ook aan de aansluiting met het vakinhoud. En kijk hoeveel tijd je kan inrichten voor deze activiteit. Dit bepaalt ook hoe groot de omvang van het rollenspel kan zijn. Beschrijf deze hypothetische situatie.
Stap 2
Identificeer verschillende stakeholders en bedenk wat hun belangen in de situatie zouden zijn. Beschrijft dit kort per stakeholder. Verdeel de studenten in deze groepen. Overweeg ook om een aantal studenten de rol van observant of facilitator te geven. Zij kunnen (jou helpen met) het rollenspel leiden, of feedback geven op de andere studenten. Zie het observer formulier in de downloads als ondersteuning bij deze stap.
Stap 3
Bedenk het verloop van het rollenspel: werken de studenten samen zonder tussenkomst van jou, begeleidt jij alles plenair als facilitator of speel je in meerdere rondes met daartussen korte plenaire momenten? Maar ook: is er een vast verloop, heb je vaste interventies, blijft het verloop flexibel gebaseerd op de input van de studenten?
Stap 4
Geef de bedachte kaders aan de studenten: hoe moeten ze onderling overleggen, hoe is het verloop, wat is jouw rol is, zijn er regels etc? Geef de studenten tijd om zich voor te bereiden in hun rol.
Stap 5
Speel het rollenspel uit zoals je bedacht hebt.
Stap 6
Reflecteer met de studenten op het spel. Wat is de uitkomst geworden, maar even belangrijk hoe ging het proces? Wat waren cruciale momenten? Waar zitten punten ter verbetering? Waar zijn de studenten trots op? Wat hebben de studenten nog nodig om deze rol uiteindelijk te vervullen?
Tip 1
Laat een student de rol van observer aannemen. Deze observer kan dan op de verschillende stakeholders, of het proces in zijn geheel reflecteren. Geef deze student een formulier waar enkele punten op staan waar op gelet kan worden (voor een voorbeeld gefocust op een interview role play, zie: tools en materialen). Deze observer kan aansluitend aan het spel reflecteren op hoe de verschillende stakeholders het gedaan hebben en waar ze in zouden kunnen verbeteren.
Probeer materialen te verzamelen die in de authentieke situatie ook een rol spelen.
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stappenplan
Stap 1
Bedenk een probleem of situatie waarmee leerlingen later in het werkveld te maken kunnen krijgen. Denk ook na over het verband met de vakinhoud. En kijk hoeveel tijd je kunt uittrekken voor deze activiteit. Dit zal ook bepalen hoe groot de reikwijdte van het rollenspel kan zijn. Beschrijf deze hypothetische situatie.
Stap 2
Identificeer verschillende stakeholders en bedenk wat hun belangen zouden zijn in de situatie. Beschrijf dit kort voor elke stakeholder. Verdeel de leerlingen in deze groepen. Overweeg ook om sommige leerlingen de rol van observator of facilitator te geven. Zij kunnen het rollenspel (helpen) leiden of feedback geven aan de andere leerlingen. Zie het observatieformulier in de downloads als ondersteuning voor deze stap.
Stap 3
Denk na over het verloop van het rollenspel: werken de lerenden samen zonder jouw tussenkomst, leid je alles plenair als facilitator, of speel je in verschillende rondes met korte plenaire momenten tussendoor?Maar ook: is er een vast verloop, heb je vaste interventies, blijft het verloop flexibel op basis van de input van de lerenden?
Voor online onderwijs: bedenk hoe je dit wilt organiseren.Je kunt break out rooms gebruiken om verschillende belanghebbenden met andere belanghebbenden of met hun eigen groep te laten discussiëren.Je kunt dit zelf regelen door na te denken over hoeveel tijd ze wanneer nodig hebben en de break out rooms op die manier in te richten. Of je kunt leerlingen break out rooms laten kiezen, zodat ze zelf kunnen bepalen met wie ze wanneer willen discussiëren.
Stap 4
Geef de bedachte kaders aan de studenten: hoe moeten ze onderling discussiëren, hoe ziet de cursus eruit, wat is je rol, zijn er regels, etc.?Geef de leerlingen de tijd om zich in hun rol voor te bereiden.
Stap 5
Speel het rollenspel uit zoals je het hebt bedacht.
Stap 6
Reflecteer met de leerlingen op het spel. Wat is de uitkomst geworden, maar minstens zo belangrijk: hoe verliep het proces? Wat waren cruciale momenten? Waar liggen verbeterpunten? Waar zijn de leerlingen trots op? Wat hebben de leerlingen nog nodig om uiteindelijk deze rol te vervullen?
Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Teams.