Bij deze werkvorm raden studenten niet het antwoord op de vraag, maar gaan ze opzoek naar de vraag die bij het antwoord hoort! Er zullen verschillende opties naar voren komen, maar wat is nu de juiste vraag? Laat studenten dat uitzoeken en bespreek waarom het antwoord en de vraag bij elkaar horen.
- Doel van de activiteit
- Brainstorm | Kennis uitwisselen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
- Materialen
PowerPoint, papier of flashcards
Stappenplan
Stap 1
Bedenk een vraag en schrijf vervolgens het antwoord op een groot papier of op de PowerPoint.
Stap 2
Je toont het antwoord aan de groep studenten en stelt daarbij de vraag: 'Wat is de vraag die hoort bij dit antwoord?'
Stap 3
Je kunt studenten plenair de beurt geven om 'hun vraag' te delen en te kijken of dit de vraag is die bij het antwoord hoort. Ja kan ook studenten 'hun vragen' in kleinere groepjes met elkaar laten bespreken.
Stap 4
Bespreek samen met de studenten wat de 'juiste' vraag is.
Variant 1:
Je kunt er ook flashcards van maken, zodat studenten dit in kleine groepjes met elkaar kunnen doen.
Variant 2:
Wanneer je deze activiteit in kleine groepjes doet, kun je er ook voor kiezen om de student die 'de juiste vraag' had gevonden de beurt te geven om dit keer een antwoord te verzinnen waarop de groep vervolgens weer opzoek moet gaan naar de vraag die bij dat antwoord hoort.
Powerpoint, papier of flashcards
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
Stappenplan
Stap 1
Bedenk een vraag en schrijf het antwoord op je PowerPoint. Deel je scherm.
Stap 2
Laat het antwoord aan de groep studenten zien en vraag: "Wat is de vraag die bij dit antwoord hoort?"
Stap 3
Je kunt de studenten de beurt geven om plenair 'hun vraag' te delen en kijken of dit de vraag is die bij het antwoord past. Of laat de studenten hun vraag tegelijk in de chat zetten. Je kunt de studenten ook 'hun vragen' in kleinere groepen met elkaar laten bespreken. Gebruik hiervoor breakout-ruimtes.
Stap 4
Bespreek met de studenten wat de 'juiste' vraag is.
Deze activiteit kan online worden uitgevoerd via Zoom of Microsoft Team