Vergelijken van nieuwsitems

Comparing News Items (Critical World Citizenship)

Bij deze activiteit verzamelen studenten nieuwsberichten over dezelfde gebeurtenis om verschillende journalistieke benaderingen te analyseren en mediabias te detecteren, wat hun onderzoeks- en kritisch denkvermogen versterkt. Door gebruik te maken van bibliotheek- en online bronnen, verkennen ze de complexiteit van nieuwsproductie, inclusief het identificeren van feitelijke nauwkeurigheid en het beoordelen van de geloofwaardigheid van bronnen. Door de achtergrond van journalisten en nieuwsuitzendingen te evalueren, leren studenten kwaliteitsjournalistiek te onderscheiden en de invloed van verschillende belanghebbenden te begrijpen.

Doel van de activiteit
Assess | Kennis uitwisselen | Reflecteren
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten| < 60 minuten| > 60 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium

Stap 1

Kies een actueel evenement of controverse die brede media-aandacht heeft gekregen. Zorg ervoor dat het een onderwerp is dat diverse standpunten en journalistieke stijlen oplevert.

Stap 2

Leg de taak uit aan je studenten. Iedere student moet ten minste één nieuwsitem over het gekozen evenement vinden, waarbij de nadruk ligt op het kiezen van berichten van verschillende nieuwsuitzendingen.

Stap 3

Begeleid studenten bij het kritisch evalueren van hun gekozen nieuwsitems. Dit omvat het beoordelen van de betrouwbaarheid door feiten, beweringen, oordelen en vooroordelen te identificeren, evenals het evalueren van de geloofwaardigheid door bronnen, expertise en mogelijke vooringenomenheid van journalisten en uitgevers te onderzoeken.

Stap 4

Laat studenten hun bevindingen presenteren en de verschillende manieren bespreken waarop het evenement werd gerapporteerd. Moedig hen aan te delen waarom ze hun stuk kozen en hoe ze de kwaliteit ervan beoordelen, waardoor een klassikale discussie over mediageletterdheid wordt bevorderd.

Stap 5

Laat studenten reflecteren op wat ze hebben geleerd over mediabias, de productie van nieuws en het belang van kritisch denken. Dit kan worden gedaan door middel van een korte schriftelijke opdracht of een groepsdiscussie, waardoor de tijdens de activiteit ontwikkelde vaardigheden worden versterkt.