Digitalisering en platformisering van werkprocessen en producten

Thema van het sectorplan SSH-Breed
Campus - Polak building
Delivering food on bike
Unsplash - Kai Pilger

Binnen dit thema kijken we naar de juridische en organisatorische aspecten van digitalisering op het gebied van werkprocessen en producten. Digitalisering wordt breed opgevat, wat betekent dat een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot digitale transformaties wordt meegenomen in ons onderzoek en onderwijs. Digitalisering kan betrekking hebben op inhoudelijke zaken, zoals de ontwikkeling van digitale producten. Het kan ook betrekking hebben op processen, zoals het verkopen van producten en het leveren van diensten via online platforms of het gebruik van digitale hulpmiddelen bij het besturen van een onderneming.

De toepassing van digitale hulpmiddelen kan zowel voordelen als risico's met zich meebrengen. Digitalisering kan bijvoorbeeld bijdragen aan meer efficiëntie, een hogere omzet en het bereiken van duurzaamheidsdoelstellingen. Maar digitalisering kan ook ongewenste (neven)effecten hebben, bijvoorbeeld snelle kleine 24/7 leveringen van boodschappen gefaciliteerd via online platforms zijn handig, maar niet erg duurzaam en hebben geleid tot verkeersveiligheidsproblemen in steden. Een ander probleem is de verantwoordelijkheid (en de daarmee samenhangende aansprakelijkheid) voor systeemrisico's.

Vragen die aan de orde kunnen komen zijn: Wat is de impact van digitalisering op organisaties en mensen? Hoe worden werkprocessen beïnvloed? Welke maatregelen moeten worden genomen om de resultaten van digitalisering te optimaliseren? Hoe kunnen de risico's of nadelen worden vermeden of geminimaliseerd? Is het juridisch kader adequaat om digitalisering te faciliteren en tegelijkertijd de risico's te beperken? Moet het juridisch kader worden aangepast en zo ja, hoe?

Verantwoording, beheersbaarheid en optimalisatie zijn belangrijke onderwerpen die kunnen worden gerelateerd aan:

  • oprichting en bestuur van juridische entiteiten;
  • de aard van werkprocessen en hun resultaten;
  • de mechanismen voor handel en dienstverlening, inclusief de opkomst van de platformeconomie;
  • betaling voor producten en diensten.

Teamleiders

Teamleden

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen