Sport & Maatschappij

Van sportfilosofie tot sporteconomie

Experts van Erasmus Universiteit Rotterdam doen veel onderzoek rondom sport: van nationale identiteit tot sportfilosofie en van de economische impact van het organiseren van een groot toernooi tot diversiteit en inclusie op diezelfde toernooien. Onze wetenschappers zijn dan ook regelmatig in het nieuws.

De roep om omstreden sportevenementen te boycotten klinkt steeds luider. Waarom blijven sportorganisaties stil?

Voetbal in een voetbalstadion.

Hoe win je een Scorito pool?

EURO 2024 trophy

Wat zijn de voortdurende uitdagingen van diversiteit in voetbal?

Voetbalspelerd door Jannik Skorna via unsplash.com

• De voortdurende uitdagingen van diversiteit in voetbal

Dr. Jacco van Sterkenburg heeft recent gereageerd in het AD en de Volkskrant over de omstreden enquete in Duitsland en de diversiteit in het Nederlands elftal.
    Voetbalspelerd door Jannik Skorna via unsplash.com
  • Te veel voetbal?

Onlangs verscheen Thomas Peeters van Erasmus School of Economics in een uitzending van VRT, waar hij inging op de toenemende hoeveelheid voetbalwedstrijden.
  • Engeland volgens voetbalfans grootste kanshebber voor EK-titel

De voorspellingen voor het EK op Transfermarkt.nl, gebaseerd op de inschattingen van voetbalfans, zijn volgens sporteconoom Thomas Peeters verrassend goed.
    Logo van het Engelse nationale voetbalteam.
  • Hoe win je een Scorito-pool?

Michel van de Velden, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, gaat in op de moeilijkheid van het voorspellen van voetbalwedstrijden.
    EURO 2024 trophy

Onze experts

Gijsbert Oonk

Prof.dr. Gijsbert Oonk - migratie, burgerschap en identiteit in combinatie met sport

Veel mensen identificeren zich met meerdere landen tegenwoordig. Waarom zouden die voor altijd moeten kiezen voor een land?

Thomas Peeters - Sporteconoom

Pas gewoon de wet toe, zoals dat in elke andere miljardenbusiness gebeurt. En begin daarbij met de concurrentieregels.

Dr. Sandra Meeuwsen

Dr. Sandra Meeuwsen - Sportfilosofe

Nu is het momentum om te zien hoe het verder moet met de sport
portretfoto Sandra Meeuwsen in het nieuwe Sports Building
Nu is het momentum om te zien hoe het verder moet met de sport
portretfoto Sandra Meeuwsen in het nieuwe Sports Building

Palesa Mashigo

Voetbal is niet alleen een machtige kracht, het is ook een afspiegeling van de maatschappij en hoe de maatschappij beter kan zijn.
PhD onderzoeker Palesa Mashigo
PhD onderzoeker Palesa Mashigo

Jacco van Sterkenburg

Prof.dr. Jacco van Sterkenburg - racisme en diversiteit in combinatie met sport

Ik denk dat het belangrijk is om discriminatie in alle domeinen te bestuderen, maar voetbal is heel zichtbaar. Voetbal kan een voorbeeldfunctie hebben en positieve boodschappen overbrengen.
Portrait picture of Jacco van Sterkenburg
Portrait picture of Jacco van Sterkenburg

Studeren en topsport

• Studeren en topsport

De Erasmus Universiteit Rotterdam vindt het belangrijk dat studenten op hoog niveau kunnen sporten.
  • Een soort moeder Teresa

Interview met sportcoördinator Rebekka de Kogel - Kadijk: “Ik snap dat niet alles kan, maar hoe tof is het dat een topsporter ook een diploma kan halen!”
    Rebekka Kadijk

Interviews met studenten die topsport met een studie combineren

Van dubbeldeks parkeervoorziening naar hypermodern sportcomplex: Sports Building is geopend