Sporteconoom waarschuwt voor risico’s bij stadionplan NAC Breda

Het Financieele Dagblad

De plannen van voetbalclub NAC Breda om via obligaties €5 miljoen op te halen voor de aankoop van het Rat Verlegh Stadion, stuiten op kritische vragen. Sporteconoom Thomas Peeters van Erasmus School of Economics begrijpt de logica van het plan, maar wijst ook op de risico’s.

Volgens universitair hoofddocent Peeters zijn stadions steeds belangrijker geworden als commerciële assets: ‘Clubs kunnen per bezoeker meer verdienen, zoals via sponsorpakketten en horeca-arrangementen.’ Toch benadrukt hij dat stadions voor beleggers ‘heel specifieke activa’ zijn, met beperkte waarde als de club in zwaar weer komt.

Desondanks noemt Peeters het obligatieplan van NAC ‘een slimme zet’ om geld op te halen. ‘Voor veel supporters is de businesscase minder belangrijk. Dat is de essentie van investeren in voetbal: het draait om sportieve prestaties, niet om rendement.’

NAC mikt met het “Beleg van Verlegh” op trouwe fans en sponsoren, die via obligaties het stadion mede mogelijk moeten maken. De onderhandelingen met de gemeente Breda over de koopprijs en voorwaarden verlopen echter stroef, en ook de vereiste goedkeuring van de AFM laat nog op zich wachten.

Universitair Hoofddocent
Meer informatie

Lees bovenstaand artikel dat Het Financieele Dagblad op maandag 7 april publiceerde. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer van Erasmus School of Economics, rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen