Voetbalclubs halen op verschillende manieren hun inkomsten binnen. Real Madrid breekt nu als eerste voetbalclub ter wereld door de barrière van 1 miljard euro omzet in één seizoen heen. Daarmee laat de club Manchester City en Paris Saint-Germain ongeveer 200 miljoen euro achter zich. In een interview bij BNR Nieuwsradio wijst Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, drie cruciale factoren aan voor zo’n miljoenenopbrengst.
T-shirts, tickets en televisie kunnen worden gezien als een heilige trilogie als het gaat om inkomsten in de voetbalwereld. Een stabiele branding in de vorm van merchandise kan de financiële afhankelijkheid van sportprestaties verminderen. Peeters trekt hierbij de vergelijking met Manchester United, dat al seizoenen lang niet meer tot de absolute top behoort, maar nog steeds een van de Europese grootverdieners is.
Het moet ook gezegd worden dat Real Madrid dit jaar zeer goed heeft gepresteerd op voetbalgebied. In combinatie met de gunstige tv-contracten zorgt dit voor een uiterst sterke positie van de Spaanse club. De Nederlandse top staat eigenlijk direct al op achterstand door de veel minder lucratieve tv-contracten, aldus Peeters. De Nederlandse clubs komen momenteel niet in de buurt van de Europese top. Dat vergt volgens Peeters rigoureuze maatregelen, waar Europees geregelde tv-contracten voor hem het meest voor de hand liggend lijkt. De vraag blijft echter of men dat zou willen.
- Universitair Hoofddocent
- Meer informatie
U kunt de hele aflevering van BNR Nieuwsradio, 23 januari 2025, hier beluisteren.