EUR-student Selma Konijn doet mee aan de Olympische Spelen in Parijs

De Olympische ringen aan de Eiffeltoren.
Topsporter en EUR-student Selma Konijn in haar tenue voor de Olympische Spelen 2024.
Siebe Meijer

Selma Konijn (25) kwalificeerde zich in mei voor de Olympische Spelen in Parijs. Daardoor is er voor het eerst sinds 1992 weer een Nederlands duo op de 500m kanosprint. Nu al een bijzondere prestatie! Daarnaast studeert ze Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op dit moment is ze in Polen om te trainen: "Ik refresh Osiris regelmatig om te zien of ik mijn tentamen heb gehaald. Wanneer ik hier 60 studiepunten zie kan ik mij 100 procent focussen op Parijs."

Wat verwacht je van je deelname aan de Olympische Spelen?

"Pfoe, dit vind ik altijd een moeilijke vraag. Het voelt eigenlijk alsof ik naar een gewone wedstrijd ga, net als andere wedstrijden. Het belangrijkste, mijn race, blijft hetzelfde: zo snel mogelijk in mijn kano 500 meter afleggen. Ook hoor ik andere sporters veel zeggen 'Ik zou het niet kunnen uitleggen, je moet het ervaren'. Ik denk dat ik het geweldig ga vinden hoeveel supporters er zijn en hoe iedereen met je mee leeft tijdens de Olympische Spelen!"

Je bent nu in Polen om te trainen. Je laatste tentamen was van de week nog. Was het moeilijk omschakelen? En hoe lukt het nu om de focussen op de Spelen?

"Dat was wel even focussen. Wanneer ik dit tentamen succesvol heb afgerond, heb ik mijn pre-master behaald. Erg belangrijk dus. Vanuit het tentamen ging ik direct door naar het vliegveld. Het was wel even goed nadenken: heb ik alles bij mij voor mijn tentamen? En heb ik alles bij me voor ruim drie weken trainen? Mijn laatste tentamen was begin juli, sindsdien ben ik in in Polen om te trainen. Het lukt me goed om op de trainingen te focussen, maar wel met wat kriebels in mijn onderbuik. Ik refresh Osiris regelmatig om te zien of ik mijn tentamen heb gehaald. Wanneer ik hier 60 studiepunten zie, kan ik mij 100 procent focussen op Parijs."

Twee oranje kano's in de rivier.
Nadim Merrikh (Unsplash)

Hoe is het om topsport en studeren te combineren?

"Ik vind het leuk! Natuurlijk zeker niet altijd. Soms baal ik dat ik niet meer tijd en energie heb voor mijn studie, maar ik vind het wel fijn om ook buiten sport een ambitie te hebben. De studie Orthopedagogiek vind ik erg leuk en het geeft wat afleiding. Mijn sport staat wel op nummer één, met het resultaat dat ik wat langer over mijn studie doe dan de reguliere student. Zelf vind ik dit geen probleem. Soms denk ik: de ene persoon wordt 90 en de ander 100. Ik word dan 100 en heb ik die 3 jaar langer studeren weer ingehaald (; Deels een grapje natuurlijk."

Wat raad je jonge topsporters die willen studeren aan?

"Gewoon doen, maar houd wel in de gaten of je het vol blijft houden. Hierbij is prioriteren stellen belangrijk. Beide perfect doen... misschien is het mogelijk, maar dat wordt erg lastig. Per seizoen weet je wanneer je het wat rustiger en wanneer je het drukker gaat hebben. Houd hier rekening mee. Probeer je in een rustige periode te focussen op je studie en in een drukke periode ruimte te creëren, zodat je je goed kan focussen op je sport."

Selma komt op 6 augustus in actie op de Olympische Spelen in Parijs, op het onderdeel 500m kanosprint.

Overweeg jij ook te gaan studeren naast je topsport? Kijk dan hier voor praktische informatie.