Interview met Marinthe

Studenten aan het woord
Marinthe smiling with a closed smile

Hoi! Mijn naam is Marinthe, ik ben 22 jaar oud en ik kom uit Drachten, Friesland. Momenteel zit ik in het laatste jaar van de dubbele bachelor, BSc2 in Econometrics and Economics.

Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Op de middelbare school was ik erg geïnteresseerd in de vakken wiskunde en economie. De studie econometrie combineert deze vakken eigenlijk, en daardoor kwam ik al snel hierbij uit. Het is leuk om te leren over hoe je economische problemen kunt uitdrukken met modellen en in cijfers. Daarnaast heb ik ook een interesse voor de iets meer sociale kant van de economie. Uiteindelijk maken wij mensen toch de keuzes en zijn we niet altijd rationeel. De dubbele bachelor combineert voor mij beide werelden perfect. Daarnaast is het een Engelstalige studie, waardoor je veel mensen met verschillende achtergronden leert kennen.

Wat is je favoriete vak en/of favoriete leraar?

Mijn favoriete vakken zijn behavioural economics en combinatorial optimisation. Behavioural economics is een vak van de studie economie. Het gaat over het keuze gedrag van mensen, waarbij in de modellen rekening wordt gehouden met voorkeuren van mensen en irrationeel gedrag. Combinatorial optimisation is onderdeel van econometrie, het belicht de operationele research kant. Je leert bijvoorbeeld over het berekenen van de optimale route van een postbezorger, waarbij je rekening houdt met reglementen.

Twee professoren waar ik veel van geleerd heb zijn Chen Li (behavioural economics seminar) en Chen Zhou (Markov Processes). Beide zeer gepassioneerde docenten, die echt omkijken naar het welzijn van hun studenten en erg goed kunnen uitleggen.

Wat is het meest interessante dat je tot nu toe hebt geleerd?

Het meest interessante en nuttige dat ik tot dusver heb geleerd is kritisch te zijn over je eigen en andermans werk. Je leert veel verschillende modellen kennen, allemaal met eigen plus- en minpunten, maar wanneer werkt iets wel of niet in een bepaalde situatie? Wat zijn aannames die je maakt van tevoren? Door kritisch te zijn begrijp je beter wat er schuilgaat achter het opstellen van een model, en hoe je het eventueel kunt verbeteren.

Wat is je favoriete studiebreak plek op campus?

In de zomer zit ik graag buiten op de trappen bij het water op de campus. Maar als het wat kouder is dan zit ik liever binnen in Polak of ik maak een wandeling over de campus.

Wat is je beste tip om leuke dingen te doen in Rotterdam?

Rotterdam is een veelzijdige stad waar altijd wel iets te beleven valt. Ik vind het leuk om te wandelen langs de Maas, of verschillende eettentjes te proberen met vrienden. Daarnaast is een tip om de Rotterdam Pas aan te schaffen, daarmee krijg je veel korting bij winkels of voor uitjes. Met deze pas leer je misschien plekken kennen waar je anders niet zo snel naartoe zou gaan. Daarnaast is het leuk om bij een vereniging of club te gaan, zo leer je mensen van andere studies kennen en je kunt nieuwe dingen proberen. Er zijn super veel verenigingen en clubs aangesloten bij de EUR, dus voor iedereen is er wel iets!

Interview met Beerend

Interview met Beerend, student bachelor Economie en Bedrijfseconomie
Beerend smiling with a closed smile at the camera

Interview met Luca