Open Science next step: Open onderwijs & open leermaterialen

Open Science & Societal Impact zijn twee belangrijke thema's aan de Erasmus Universiteit. Zonder Open (content in) Education kunnen de doelen gerelateerd aan deze thema’s niet worden bereikt. De EUR organiseert in juni een reeks evenementen. Het is doel is om informatie over Open (content in) Education te delen zodat EUR-medewerkers meer te weten kunnen komen over de beweging en daarmee het effect zien van het actief toepassen van Open (content in) Education in ons onderwijs. 

Open (content in) Education Erasmus: met Open (content in) Onderwijs heeft Erasmus de best mogelijke positieve maatschappelijke impact

De meest positieve maatschappelijke impact creëert Erasmus via onze 35.000 studenten. Stel je eens voor hoe groot die impact kan worden op het moment dat Erasmus actief Open (content in) Onderwijs gaat toepassen! Echter, Erasmus is nog wat terughoudend als het gaat om het actief toepassen van Open Educational Resources (OER) en Open Educational Practices (OEP). Hoe kan de Erasmus Universiteitsbibliotheek een verandering naar Open (content in) Onderwijs faciliteren? 

Tijdens de bijeenkomst vertelt Wilma van Wezenbeek (Npuls | Open Educational Resources) waarom Open (content in) Education zo waardevol is en hoe Npuls het Hoger Onderwijs in Nederland versterkt. Lucinda Jones (directeur Erasmus Bibliotheek) deelt de visie van de bibliotheek op OER/OEP en hoe dit aansluit bij de EUR-strategie voor de komende jaren. Brenda Lems (UKB | werkgroep Open Online Education) toont aan hoe nauwe samenwerking tussen bibliotheken en communities binnen het Hoger Onderwijs voor een gezond eco-systeem zorgt. 

Wanneer? Dinsdag 11 juni van 10:00 – 11:30 uur (inloop vanaf 09:30 uur)
Waar? CLI, Polak-gebouw (begane grond), campus Woudestein


Wie is eigenaar van onderwijsmateriaal en wie mag het gebruiken?  Intellectuele eigendomsrechten en open onderwijs

Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Docenten van universiteiten creëren met hun expertise enorme hoeveelheden belangrijk onderwijsmateriaal. Maar ben je als docent ook eigenaar van het intellectueel eigendom op die materialen of liggen deze rechten bij de universiteit? Wat zijn de relevante intellectuele eigendomsrechten en wat zijn de do's en don'ts als je besluit je onderwijsmateriaal open te stellen? En kun je nog steeds educatieve boeken verkopen (en er geld aan verdienen) als je ze openstelt? 

In deze workshop bespreekt professor Tobias Cohen Jehoram (hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht) van Erasmus School of Law de balans tussen enerzijds het beschermen van de rechten van makers van onderwijsmateriaal en anderzijds het bevorderen van open onderwijs (en impact) door bijvoorbeeld open licenties.

Wanneer? Woensdag 12 juni van 13:00 – 14:30 uur (inloop vanaf 12:45 uur).
Waar? CLI, Polak-gebouw (begane grond), campus Woudestein.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen