Luther Conferentie en uitreiking van de LutherRoos 2022

Free Trade and Free Will? Erasmus, Luther and current economic questions
Lateral interior facade of the church lit by natural light

Op 11 november 2022 vindt in Rotterdam de 15e Internationale Martin Lutherconferentie plaats.

Oud-premier Jan Peter Balkenende zal de keynote speech houden. EU-vicevoorzitter Margrethe Vestager ontvangt de LutherRoos 2022.

In hun correspondentie, die in 1519 begon en aanvankelijk harmonieus verliep, bespraken de twee theologen Erasmus van Rotterdam en Maarten Luther de theologisch en maatschappelijk relevante vraagstukken van hun tijd. Hun theologische verschillen kwamen echter naar voren tijdens het publieke debat over de (on)vrije wil.

Zo zal op de Lutherconferentie 2022 in Rotterdam, de geboorteplaats van Desiderius Erasmus, het geschil tussen de twee bekende tijdgenoten opnieuw worden geëvalueerd en verbonden aan moderne vraagstukken, wanneer prominente figuren uit de politiek en het bedrijfsleven het onderwerp van dit jaar op het podium bespreken: vrijhandel en vrije wil? Erasmus, Luther en de huidige economische uitdagingen.

Het panel bestaat uit de econoom prof.dr. Lans Bovenberg, fractievoorzitter van de  SGP Kees van der Staaij, advocaat Christian Treumann en ondernemers Gert-Jan Huisman en Marti Pluygers. Otto Fricke MdB, woordvoerder begrotingsbeleid van de FDP-fractie, opent de discussie.

Prof. dr. Herman Selderhuis, rector van de Theologische Universiteit Apeldoorn en IMLS-bestuurslid, en voormalig minister-president prof. dr. Jan Peter Balkenende zullen de voorgaande paneldiscussie thematisch aanvullen en verdiepen en zo het ceremoniële gedeelte van de conferentie openen .

Tijdens de ceremonie zal de LutherRoos 2022 voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en ondernemersmoed worden uitgereikt aan Margrethe Vestager, commissaris voor Mededinging van de Europese Unie. De lutherse bisschop van Kopenhagen, Peter Skov-Jakobsen, zal de laudatio houden voor de geëerde.

De Luther Conferentie en de uitreiking van de LutherRoos 2022 vinden plaats op vrijdag 11 november 2022 vanaf 15:00 uur in de Hoflaankerk te Rotterdam.

De voertaal van de conferentie is Engels. Inschrijven is nog mogelijk tot 5 november 2022. Via: anmeldung@luther-stiftung.org

De Internationale Martin Luther Stichting organiseert samen met het Erasmus Economics & Theology Institute en REFORC (Reformation Research Consortium) de Luther Conferentie 2022. Het evenement wordt ondersteund door de Duitse ambassade in Den Haag.

15e Luther Conferentie & Uitreiking van de LutherRoos 2022

Free trade and free will.

Erasmus, Luther and current economic challenges

• Vrijdag 11 november 2022
  • Luther Conferentie: vanaf 15:00
  • Uitreikingsceremonie van de LutherRoos: vanaf 18:00