Mr. Drs. Hannah Mosmans

Rotterdam Maritime City

Junior Onderzoeker Haven- en Maritieme Economie

Profiel foto van Hannah Mosmans
E-mailadres
mosmans@ese.eur.nl
Telefoon
+31611744909
Kamer
Mandeville Building T19-23

Biografie

Hannah Mosmans is een junior onderzoeker gespecialiseerd in haven- en maritieme economie en recht aan Erasmus UPT. Ze begon als onderzoeksassistent in 2021 en werkt sinds 2022 als junior onderzoeker.

Hannah heeft met succes een dubbele studie in rechten en economie afgerond aan de Erasmus Universiteit (2017-2023). In februari 2022 behaalde ze haar master in Stads-, Haven- en Transporteconomie, waarin haar scriptie de impact van de havenfusie tussen Antwerpen en Zeebrugge op de achterlandverbindingen analyseerde. In juni 2023 breidde ze haar expertise verder uit door af te studeren in de masteropleiding Maritiem en Transportrecht. Haar scriptie in dit programma richtte zich op de wisselwerking tussen het "de vervuiler betaalt-principe" en het aansprakelijkheidsbeperkingsmechanisme voor scheepseigenaren bij olievervuiling.

Momenteel is Hannah ook extern promovendus aan de Erasmus School of Law. Haar promotieonderzoek, getiteld “Balancing Economics and Law for Alternative Fuels in Shipping,” heeft als doel een aansprakelijkheidskader te ontwikkelen voor het compenseren van milieuschade veroorzaakt door schepen die alternatieve brandstoffen gebruiken en vervoeren.

Expertise

Hannah Mosmans brengt een combinatie van economische en juridische expertise in haar onderzoek naar scheepvaartnetwerken, connectiviteit en duurzaamheid, met een bijzondere focus op maritieme decarbonisatie. Haar specialisatie ligt op het snijvlak van scheepvaart- en maritieme wetgeving, waarbij ze zich richt op milieuschade, burgerlijke aansprakelijkheidskaders (zoals bij olievervuiling en gevaarlijke stoffen) en internationale verdragen voor veilige en duurzame praktijken, zoals MARPOL en de IMO GHG-strategie. Daarnaast heeft ze grote interesse in de praktische toepassing van juridische regelingen, bijvoorbeeld met betrekking tot problemen zoals frauduleuze scheepsregistratie en de uitdagingen van de zogenaamde “dark fleet”.

Als onderdeel van het MAGPIE-project draagt Hannah bij aan de ontwikkeling van niet-technologische oplossingen om de maritieme duurzaamheid te bevorderen. Ook speelt ze een actieve rol in academische ontwikkeling door het creëren en geven van colleges en workshops over maritieme decarbonisatie, met een focus op regelgevingskaders op zowel EU- als internationaal niveau. Haar casestudies omvatten de implementatie van meetinstrumenten—zoals CII, EEXI en EEDI—en ze doceert regelmatig over de juridische en economische implicaties van duurzame praktijken binnen de maritieme sector.

Voornaamste Onderzoeksgebieden

  • Scheepvaartnetwerken en connectiviteit
  • Maritieme decarbonisatie en regelgevende meetnormen
  • Milieuschade, aansprakelijkheid en compensatie in het maritieme recht
  • Internationale verdragen voor duurzame praktijken

 

 

Flagship Projecten

Een selectie van recente projecten van Mr. Drs. Hannah Mosmans

  • MAGPIE

    MAGPIE is een Europees onderzoeks- en implementatieproject. Binnen het project implementeert het consortium 10 pilot- en demonstratieprojecten met de nadruk op duurzame en slimme logistiek in havenoperaties. Erasmus UPT richt zich op de niet-technologische belemmeringen, impactbeoordeling en monitoring van de demonstratieprojecten. Martijn is werkpakketleider voor monitoring en effectevaluatie.


    Duur: 2021 - 2026

    Opdrachtgever: Europese Commissie

  • Schie river
    Economic benefits of the Park Locks

    Deze studie bracht de economische effecten in kaart voor de zakelijke activiteiten langs de Schie rivier als gevolg van een (tijdelijke) blokkade van de Parksluis in Rotterdam door klimaatactiemaatregelen.


    Duur: 2024

  • Hannah PHD
    Balancing economics and law for alternative fuels in shipping

    Hannah's PhD-project richt zich op het ontwerpen van een aansprakelijkheidskader om compensatie voor milieuschade veroorzaakt door schepen die opereren met en alternatieve brandstoffen vervoeren, aan te pakken.


    Duur: 2024-2028

    Begeleiding: prof. dr. Albert Veenstra en prof. dr. Frank Smeele (ESL)

  • Rotterdam
    Well-being of seafarers ashore in the Netherlands

    Deze studie onderzoekt de duurzaamheidsuitdagingen van zeeliedenfaciliteiten in Nederlandse havens, met de nadruk op de noodzaak van beleidsafstemming en publiek-private samenwerking om het welzijn, de toegankelijkheid en de veiligheid van zeelieden te ondersteunen.


    Duur: 2022-2023

    Opdrachtgever: Nederlandse Zeevarendecentrale

  • AI
    AI in the port and logistics sector

    In het rapport 'Dream big, start small' concluderen de onderzoekers Dirk Koppenol en Hannah Mosmans dat er een enorm potentieel is voor de ontwikkeling en toepassing van AI in de haven.


    Duur: 2023

    Opdrachtgever: AI Port Centre

  • PLANET
    PLANET

    Het PLANET-project bevordert de visie van de Europese Commissie voor een Slim, Groen en Geïntegreerd Vervoer- en Logistieknetwerk door belangrijke infrastructuur te koppelen aan wereldwijde handelsroutes om een duurzaam en inclusief EU-globaal transportkader te creëren.


    Duur: 2024

    Opdrachtgever: Europese Commissie

Bekijk hier meer projecten van Hannah Mosmans.

Beschrijving: Onderzoek naar de vraag en het aanbod van douane- en nalevingseducatie in Nederland, waarbij inzichten worden verkregen uit talrijke interviews met onderwijsaanbieders en de bevindingen worden geanalyseerd in de context van het EU Customs Education Program om het onderwijslandschap beter te begrijpen en de afstemming met de behoeften van de industrie te beoordelen.

Duur: 2023

Beschrijving: Onderzoek naar de milieueffecten van de toenemende scheepsgroottes voor containervervoer over zee, waarbij zowel de effecten van de EU-blokkering van de uitzondering als de trends in containerisatie worden onderzocht, met behulp van gegevens uit de Clarksons-database om de implicaties voor duurzame maritieme logistiek te beoordelen.

Duur: 2023

Beschrijving: Jaarlijkse monitoring van de economische impact van zeehavens in Nederland. Het doel van de studie is om de directe en indirecte werkgelegenheid en toegevoegde waarde van zeehavens in Nederland te bepalen op basis van werkgelegenheidsgegevens.

Duur: 2022 (doorlopend, maar niet bij betrokken)

Opdrachtgever: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Beschrijving: Onderzoeksproject naar de oorzaken en gevolgen van congestie bij containerterminals in de haven van Rotterdam, waarbij de impact van regelgeving zoals de EU-blokkering van de uitzondering wordt geanalyseerd, evenals operationele uitdagingen en de effecten daarvan op havenefficiëntie en logistiek.

Duur: 2022

Beschrijving: Onderzoeksproject naar de toegevoegde waarde van de basisdata-infrastructuur (FDI) voor just-in-time varen en de rol die de FDI kan spelen op het gebied van just-in-time varen.

Duur: 2022

Beschrijving: De financiële positie van North Sea Port en effectbepaling in de context van grote transities en uitdagingen waarmee de havens van North Sea Port worden geconfronteerd.

Status: Actief project
Duur: 2021
Opdrachtgever: Provincie Zeeland

Beschrijving: In 2021 organiseerde Hannah, samen met Maurice Jansen, Larissa van der Lugt en andere onderzoekers van TU Delft, de conferentie voor de International Association of Maritime Economists (IAME) in Rotterdam. Gedurende bijna een jaar richtte ze zich op alle organisatorische aspecten van het hosten van een internationale conferentie tijdens de pandemie.

Duur: 2021
Link: https://www.eur.nl/en/upt/news/looking-back-iame-2021-conference

Beschrijving: Studie om de connectiviteit van de corridor te beoordelen en een governance-model te ontwikkelen voor de ontwikkeling van de Maritieme Corridor van het Tanganyikameer.

Duur: 2020-2021  
Opdrachtgever: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen