Het Stargate-project van Brussels Airport, dat binnen de Europese Green Deal subsidies toegewezen kreeg, is officieel gelanceerd. De komende vijf jaar werkt Brussels Airport samen met een consortium van 21 partners aan zo'n 30 concrete projecten om de luchtvaart en luchthavens groener en duurzamer te maken. Concreet komt er onder meer een eigen menginstallatie voor biobrandstof op de luchthaven, elektrisch grondafhandelingsmateriaal en wordt er gewerkt aan een nieuwe innovatie om het proefdraaien van motoren stiller te maken.
Na een oproep van de Europese Commissie nam Brussels Airport eind 2020 het initiatief om samen met 21 partners, waaronder drie Europese luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, mobiliteits- en kennisinstellingen en lokale overheden, een ambitieus programma (“Stargate”) in te dienen om innovaties en initiatieven te ontwikkelen voor een versnelde transitie naar een groenere luchtvaart. Het Stargate-project van Brussels Airport werd geselecteerd en krijgt binnen de Europese Green Deal 24,8 miljoen euro subsidies om deze projecten in de komende jaren te realiseren.
Innovatieve oplossingen voor een meer duurzame luchtvaart
Stargate omvat een dertigtal kleinere en grote projecten gericht op drie grote pijlers:
- de verdere decarbonisatie van de luchthavenoperaties,
- het verbeteren van de lokale omgevingskwaliteit, en
- het verbeteren van de modal split.
Op vlak van decarbonisatie wordt er de komende jaren onder meer ingezet op elektrisch taxiën, elektrisch grondafhandelingsmateriaal en grondafhandelingsmateriaal op waterstof. DHL heeft als partner binnen het consortium momenteel de eerste elektrische grondafhandelingstoestellen aangekocht om deze in de praktijk uit te testen.
Er zal ook een menginstallatie voor biobrandstof komen op Brussels Airport. Brussels Airport wordt daarmee de eerste luchthaven ter wereld waar ter plaatse kerosine met biobrandstof wordt gemengd. Daarbij kan stelselmatig het aandeel biobrandstof worden verhoogd. De luchtvaartmaatschappijen binnen Stargate (Brussels Airlines, TUI en DHL) zullen als eersten hiermee vliegen. Aansluitend bij dit project wordt ook gewerkt aan het ontwikkelen van een elektrische brandstoftruck en het ophalen van afvalvetten en -oliën die voor die biobrandstof kunnen worden gebruikt.
Op vlak van stroomproductie wordt bekeken hoe het aanbod hernieuwbare energie kan worden uitgebreid en daarbij worden ook samenwerkingsmogelijkheden met de buurgemeenten onderzocht. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een bijkomend zonnepanelenpark, en er komt ook een haalbaarheidsstudie voor het bouwen van een biovergister op de luchthaven, waar organisch afval van de luchthavenbedrijven en indien mogelijk ook de buurgemeenten kan worden omgezet in energie.
Op vlak van lokale omgevingskwaliteit wordt er ingezet op het verfijnen van bestaande technieken en innovatie. Dat gaat om het verbeteren van de vluchtefficiëntie en groene landingen, een landingstechniek die zorgt voor minder brandstofverbruik, minder uitstoot en minder geluidsoverlast. Daarnaast wordt ook gewerkt aan een nieuwe innovatie die het grondgeluid en de uitstoot bij het proefdraaien van vliegtuigen drastisch zou kunnen verminderen.
Tot slot wil Stargate ook de mobiliteit op en rond luchthavens verbeteren en alternatieven voor de wagen stimuleren, door onder meer voor passagiers die met de trein komen oplossingen voor hun bagage te onderzoeken en uit te testen en de ook toegankelijkheid van het treinstation te optimaliseren, in samenwerking met NMBS. Er zal ook worden ingezet op digitalisatie en manieren om mobiliteitsinformatie nog centraler en vollediger beschikbaar te maken voor de passagiers.
Dit project heeft subsidies ontvangen binnen het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst GA101037053.