Vandaag is een nieuw artikel van drie UPT onderzoekers gepubliceerd. Voor dit artikel hebben Giuliano Mingardo, Susan Vermeulen en Anna Bornioli onderzoek gedaan naar parkeerprijs strategieën en gedrag in Nederland. Lees hier meer over dit onderzoek!
Parkeerbeleid
Parkeerbeleid is voor een lange tijd beschouwd als een belangrijk hulpmiddel voor het beheer van stedelijke mobiliteit. Een van de grote beleid dilemma's die stedelijke planners tegen komen, is de keuze tussen korte- of lange termijn parkeren. Bijvoorbeeld, de keuze tussen parkeerbeleid dat korte termijn parkeren stimuleert [vaak voor 2–3 uur] en parkeerbeleid dat lange termijn parkeren stimuleert [vaak voor 4-8 uur]. De prijs is het belangrijkste hulpmiddel voor planners om deze keuze te maken. Toch geeft de literatuur aan dat de vraag voor parkeren inelastisch is. Dus alleen prijsstrategieën zouden wellicht niet genoeg zijn wanneer lokale autoriteiten parkeergedrag willen beïnvloeden.
Voornaamste conclusie
Voor dit onderzoek zijn drie verschillende vormen van parkeerbeleid geanalyseerd die vaak worden gebruikt in Nederlandse steden – namelijk enkel prijs, prijs en tijd restricties en alleen dagelijkse tickets – om de effecten van deze beleidsvormen op een specifiek aspect van parkeergedrag te begrijpen, namelijk de lengte van verblijf. De bevindingen zijn gebaseerd op de ruimtelijke analyse van 32 miljoen Nederlandse mobiele parkeertransacties in 2018. Deze transacties zijn verkregen van een grote parkeer provider. De bevindingen laten zien dat tijd restricties effectiever zijn dan enkel prijs strategieën in het beheren van de lengte van parkeerverblijf.
Het volledige artikel is hier beschikbaar https://authors.elsevier.com/sd/article/S0965856422000052
Betrokken UPT onderzoekers
- Giuliano Mingardo
- Susan Vermeulen
- Anna Bornioli