Erasmus UPT en CBS presenteren onderzoek naar economische betekenis zeehavens

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics (Erasmus UPT) hebben in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid en de Branche Organisatie Zeehavens onderzoek gedaan naar de economische betekenis van de havengebieden. Het nu gepubliceerde rapport bouwt voort op de bestaande informatie en studies zoals de haven-, maritieme monitor en de studie het Rotterdam Effect, breidt uit waar eerder nog geen onderzoek naar gedaan is, geeft beter inzicht waar meer specifieke brondata beschikbaar zijn en corrigeert voor dubbeltellingen waar nodig.

In de havens en daarbuiten wordt dus geld verdiend (toegevoegde waarde) en werkgelegenheid gecreëerd vanwege diverse activiteiten. Enerzijds die in de havens zelf, met vervoer van goederen naar/van de havens of anderzijds met uitgaande handelsstromen die via de havens lopen te maken hebben. De volgende tabel vat de resultaten samen.

Rol zeehavens in faciliteren export van Nederlands product voor het eerst gekwantificeerd
De zeehavens vormen een belangrijke toegangspoort tot de wereld voor goederen van Nederlandse makelij. De verdiensten en de werkgelegenheid gemoeid met de productie van goederen die via de zeehavens geëxporteerd werden, bedroegen 47 miljard euro en 392 duizend banen (uitgedrukt in voltijdsarbeidsjaren, fte). Het gaat daarbij om verdiensten die verdiend worden met de export via de havens van in Nederland geproduceerde goederen. Een deel van die verdiensten is al meegeteld bij de vestigingsplaatsfunctie (bijvoorbeeld, producenten in de haven) en de knooppuntfunctie (bijvoorbeeld, transporteurs). Om dubbeltellingen te voorkomen, halen we daarom deze delen uit de cijfers wanneer we de drie functies naast elkaar publiceren. De totale verdiensten via de havens zijn respectievelijk 38 procent en 37 procent van de totale verdiensten en werkgelegenheid gerelateerd aan de export van Nederlands product. Het is respectievelijk 6 procent en 5 procent van het bbp en de totale Nederlandse werkgelegenheid.

Context
Eind 2021 zijn drie andere studies verschenen waarin is gekeken naar de verschillende elementen die de economische betekenis van de zeehavens in ons land weergeven: de havenmonitor, de maritieme monitor en de binnenhavenmonitor. Deze bestrijken elk een deel van het speelveld bij de bepaling van de economische betekenis van de havengebieden. Daarnaast is in de studie van Kuipers et al. (2018) een inschatting gemaakt van de activiteiten gerelateerd aan de Rotterdamse haven die doorgaans niet worden meegenomen in de vaststelling van het economisch effect in bovengenoemde monitors, zoals de zeehavengerelateerde wederuitvoer en belangrijke segmenten van maritiem zakelijke dienstverlening. Deze studie bouwt voort op deze eerder gepubliceerde studies

Meer informatie?
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS voor organisatorische vragen. Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met Oscar Lemmers van het CBS of Martijn Streng (Erasmus UPT).

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen