Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) wil een aantrekkelijke werkplek zijn voor zowel huidige als toekomstige wetenschappelijk medewerkers om zo het beste in iedereen naar boven te halen. Dit betekent dat we ons wetenschappelijk personeel een omgeving en loopbaanpaden moeten bieden die hen in staat stellen hun individuele talenten te ontwikkelen en de richting te kiezen die bij hen past.
EUR blijft zich ook actief doorontwikkelen tot een impactgedreven universiteit, terwijl we voortdurend streven naar uitmuntendheid in ons onderzoek en onderwijs, onze positieve maatschappelijke impact vergroten, inclusief leiderschap stimuleren en, in het geval van het Erasmus Medisch Centrum, uitstekende patiëntenzorg bieden.
Om deze strategische doelen te ondersteunen, en in lijn met het landelijke programma Erkennen & Waarderen (E&W), werkt EUR om haar huidige systeem voor het erkennen en waarderen van academici te herzien. Daarbij vindt een verschuiving plaats van een smalle reeks prestatie-indicatoren naar een bredere waardering van diverse talenten en bijdragen. Het in 2021 gepubliceerde EUR-Framework voor E&W heeft richting gegeven aan deze transformatie. In dit document worden de basisprincipes beschreven voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van E&W op verschillende niveaus binnen EUR.
Het EUR-Framework voor E&W is opgebouwd rondom drie hoofdthema's (zie hieronder). Via deze drie thema's zijn de basisprincipes voor E&W op verschillende faculteiten van EUR geïmplementeerd. Ga naar de pagina Routes naar erkenning & waardering om hier meer over te lezen.
EUR vindt het belangrijk en nodig om een positieve maatschappelijke impact te creëren. Het programma Erkennen & Waarderen is van fundamenteel belang om deze ambitie mogelijk te maken en te verwezenlijken. Impactgerelateerde activiteiten moeten dan ook meer erkenning en waardering krijgen en een integraal onderdeel worden van de ontwikkelcyclus. Daarnaast willen we ruimte creëren voor impactgedreven loopbaanprofielen, waarin academici in nauwe samenwerking met maatschappelijke stakeholders aan hun onderzoek en onderwijs werken (co-creatie) of waarin ze de zakelijke mogelijkheden benutten die uit hun onderzoek voortvloeien.
De toenemende prestatieverwachtingen in de competitieve wereld van de wetenschap zetten academici onder toenemende druk en kunnen ertoe leiden dat mensen afzien van een carrière in de academische wereld. Alle faculteiten van EUR zijn het eens over de noodzaak van de ontwikkeling van meer loopbaanpaden, waarin academici zich kunnen richten op een of twee kerndomeinen in plaats van alle vijf (onderzoek, onderwijs, impact, leiderschap en, in het geval van het Erasmus MC, patiëntenzorg). Deze alternatieve loopbaanpaden moeten ruimte bieden voor een nieuw evenwicht – of een mix & match – in de vijf kerndomeinen. Voor promotie zal het ook niet langer nodig zijn om in alle kerndomeinen uit te blinken.
Bovendien is het tot nu toe in veel gevallen zo geweest dat iedereen in elk team op meerdere kerndomeinen tegelijk moest uitblinken en dat de focus van de evaluatie meer op individuele dan op teamprestaties lag. Door deze focus te verschuiven naar teamprestaties kunnen mensen met verschillende loopbaanpaden en dus talenten worden gecombineerd in teams die alle kwaliteiten in huis hebben om hun taken op een hoog prestatieniveau te kunnen uitvoeren. Teams bieden ook meer ruimte voor specialisatie op basis van bepaalde behoeften en vereisten, zodat niet iedereen een duizendpoot hoeft te zijn.
Bij EUR geloven we dat goed leiderschap en management onmisbaar zijn om succesvol te zijn in onderzoek, onderwijs en het creëren van (maatschappelijke) impact. Beide factoren zijn ook van wezenlijk belang bij de overgang naar meer diverse loopbaanpaden en de evaluatie van teamprestaties. Om te werken aan een herzien systeem voor het erkennen en waarderen van academici en een cultuurverandering te faciliteren is dus aandacht nodig voor goed leiderschap en management.