Wat is Erkennen & Waarderen?
Erkennen & Waarderen (E&W) is een landelijk programma in Nederland dat in november 2019 van start is gegaan met de publicatie van het position paper "Ruimte voor ieders talent". Met dit document hebben Nederlandse kennisinstellingen en onderzoeksfinanciers een koers uitgezet om het huidige systeem voor het erkennen en waarderen van academici te herzien en academisch werk vanuit een breder perspectief te gaan waarderen. Dit betekent minder nadruk op het aantal publicaties en meer aandacht voor prestaties op andere kerndomeinen zoals onderwijs, maatschappelijke impact, leiderschap en, in het geval van universitaire medische centra, ook patiëntenzorg.
De verandering voltrekt zich langs verschillende lijnen: de introductie van gedifferentieerde loopbaanpaden; erkenning van zowel individuele prestaties als teamprestaties; meer nadruk op de kwaliteit van het werk in plaats van de kwantiteit; het stimuleren van de beoefening van alle aspecten van open science en het bevorderen van wetenschappelijk leiderschap. Lees meer over hoe dit bij EUR geïmplementeerd wordt onder Routes naar erkenning en waardering.
Waarom hebben we Erkennen & Waarderen nodig?
Het huidige systeem voor het erkennen en waarderen van academici gaat al heel lang mee. Hoewel het heeft bijgedragen aan de reputatie van universiteiten, spelen universiteiten nu een veel grotere rol in de samenlevingen die ze dienen. Dit betekent dat er een gemoderniseerd systeem nodig is, dat beter past bij de huidige taken van academici, universiteiten en wat de samenleving van ons verwacht. Alle universiteiten in Nederland werken aan deze cultuurverandering. Tegelijkertijd zijn er verschillende belangrijke ontwikkelingen op het internationale vlak van E&W. In veel delen van de wereld ondernemen verschillende kennisinstellingen stappen om het systeem voor het erkennen en waarderen van academisch werk te moderniseren. Het betreft zowel wereldwijde initiatieven als stappen op nationaal niveau in verschillende landen. Hieronder vind je meer informatie over deze inspanningen in Nederland en daarbuiten.
Nationale good practices
Alle universiteiten in Nederland werken aan de implementatie van de doelen van het nationale programma Erkennen & Waarderen. Zo introduceerde de Universiteit Maastricht in 2022 nieuwe academische profielen op elke faculteit, waaronder hun Universitair Medisch Centrum. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft Academic Career Pathways ontwikkeld om mogelijkheden te creëren voor academici om zich te focussen op de domeinen onderwijs, onderzoek en impact. De Universiteit Utrecht heeft het TRIPLE-model in het leven geroepen met richtlijnen voor het waarderen van de volledige scope van academisch werk en een focus op het waarderen van teambijdragen naast individuele prestaties. De Universiteit Twente heeft een Talent Development Map geïntroduceerd, een praktische gids voor het beoordelen van talenten op basis van impactindicatoren.
Meer voorbeelden van good practices op het gebied van E&W aan Nederlandse universiteiten vind je hier. Een andere grote bron van inspiratie is het nationale platform RRView, waarop degenen die werken aan implementatie van E&W bij Nederlandse kennisinstellingen, best practices en ideeën uitwisselen.
Internationale good practices
Deze ontwikkelingen blijven niet beperkt tot Nederland – er lopen op dit moment meerdere internationale initiatieven, waaronder de implementatie van gedifferentieerde loopbaanpaden en het gebruik van narratieven of portfolio’s voor evaluatie aan verschillende universiteiten. Zo heeft University College London het Career Framework of University Teaching vastgesteld, gericht op diversificatie in academische loopbaanpaden, met de nadruk op onderwijs. Aan de Universiteit Gent is de standaard evaluatiemethode voor resultaat en ontwikkeling vervangen door een meer portfolio-gebaseerde aanpak. Ook in Finland, Luxemburg en Australië verandert de wijze waarop academici worden beoordeeld.
Bovendien worden er veel gecoördineerde internationale inspanningen geleverd. Bijvoorbeeld de San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA). Deze verklaring heeft als doel om de manieren waarop onderzoekers en de output van wetenschappelijk onderzoek worden geëvalueerd, te verbeteren. DORA biedt ook een overzicht van beleid en praktijken voor een verantwoorde beoordeling van onderzoek. Een ander voorbeeld is het initiatief Advancing Teaching voor een betere erkenning, waardering en ondersteuning van onderwijsactiviteiten aan universiteiten.
Vragen? Neem contact met ons op!
- E-mailadres
- recognitionandrewards@eur.nl