Voordat je kunt beginnen met Yoda is het nodig om een research workspace aan te vragen in Yoda. Dit kun je doen door het intakeformulier in te vullen of je facultaire data steward om hulp te vragen. Zodra de workspace is aangemaakt - meestal binnen een paar werkdagen - krijg je hierover bericht via e-mail.
Inloggen op de Yoda Portal
Zodra er een werkruimte voor je is aangemaakt, kun je met je e-mailadres van de organisatie inloggen op de Yoda-portal. Het inlogscherm leid je door naar de SURFConext web portal waar je het instituut kunt selecteren waarvoor je werkt. Na het selecteren van het instituut word je automatisch geverifieerd en doorgestuurd naar de Yoda website.
Werken met Yoda
Je kunt Yoda op twee manieren benaderen: via de portal op de website en via een network drive (Aan de slag met de network drive) in je bestandsbeheerder of client software.
In het webportaal kun je:
- regelen wie toegang krijgt tot je gegevens (zie Groepen, gebruikers en toegangsrechten beheren)
- gegevens opslaan, metadata toevoegen en gegevens naar de kluis sturen om te archiveren. Je kunt bestanden uploaden (via slepen en neerzetten) en downloaden, hoewel dit langzamer kan zijn dan wanneer je Yoda als een netwerkschijf gebruikt.
Hulp nodig?
Als je hulp nodig hebt, neem dan contact op met je facultaire datasteward of stuur een e-mail naar de IT Service Desk
Daarnaast kun je contact opnemen met de Yoda admin (frans.vanderzijde@eur.nl) voor verdere technische ondersteuning.
Meer informatie is te vinden op de Surfsara Wikipagina.
Deze pagina is het laatst bijgewerkt in juli 2023. Heb je niet-werkende links gevonden of (schijnbaar) niet correcte informatie? Stuur dan een mail met het onderwerp 'Website content' naar datasteward@eur.nl.