Na je studie

Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving

Mogelijkheden na je studie

Na de masterspecialisatie Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving ben je in staat om wetenschappelijk onderbouwd, oplossingsgericht en diversiteits-sensitief te werken met actuele en dagelijkse opvoedvraagstukken binnen de verschillende contexten waarin kinderen en jongeren opgroeien. 

Deze masterspecialisatie leidt studenten op tot pedagogische professionals die aan de slag kunnen als bijvoorbeeld opvoedadviseur, gezinsondersteuner, beleidsadviseur bij scholen of de gemeente, of (praktijk)onderzoeker. Zij zijn bij uitstek goed inzetbaar in grootstedelijke contexten, maar ook op veel andere plekken waar oog voor diversiteit in brede zin belangrijk is.

Na het afronden van de masterspecialisatie Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving kun je je, afhankelijk van je vooropleiding, registeren als basis-pedagoog bij de NVO (Nederlandse Vereniging voor Pedagogen en Onderwijskundigen) en bij het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd).

Testimonials

Emily Tang

Emily Tang - Alumna

Wat ik vooral gewaardeerd heb aan de opleiding is dat je je kunt verdiepen in grotere vraagstukken, zoals de invloed van nieuwe media en peers op jongeren, maar je ook advies leert geven op casusniveau aan ouders en professionals.
Wat ik vooral gewaardeerd heb aan de opleiding is dat je je kunt verdiepen in grotere vraagstukken, zoals de invloed van nieuwe media en peers op jongeren, maar je ook advies leert geven op casusniveau aan ouders en professionals.

Roxanne Ferrell

Roxanne Ferrell - Alumna

Na de masteropleiding zijn er veel plekken waar je als pedagoog terecht kan.
Na de masteropleiding zijn er veel plekken waar je als pedagoog terecht kan.

Na het behalen van deze master ben je in staat om gezinnen te ondersteunen met hun hulpvragen. Het is aan jou om gezinnen volledig in beeld te krijgen. Dit wordt gedaan op basis van de kennis die je hebt opgedaan tijdens de opleiding. Je leert te kijken naar de gezinsleden, de dynamiek tussen gezinsleden, het individu binnen het gezin en de omgeving waarin ouders en kinderen leven. Door hiervan een beeld te vormen, kan je als pedagoog een weloverwogen keuze maken over de eventuele zorg die ouders en/of kinderen nodig hebben.

Na de masteropleiding zijn er veel plekken waar je als pedagoog terecht kan. Dit is vooral afhankelijk van de doelgroep waar je mee zou willen werken. Indien je gezinnen wilt helpen met hulpvragen over de 'normale' ontwikkeling zou je bijvoorbeeld kunnen werken bij Centrum voor Jeugd en Gezin. Indien complexiteit een leuke uitdaging voor je is, kan je als gezinsbegeleider gaan werken met ouders en kinderen die een (verstandelijke) beperking hebben bij een instelling als Yulius, Ipse de Bruggen of ASVZ. Ik heb gekozen om in het wijkteam te gaan werken, omdat ik daar als jeugd- en gezinscoach met beide groepen in contact kom. Dit zorgt voor diversiteit in de werkzaamheden, waardoor een dag nooit hetzelfde is.

Werkgeverstestimonial Stichting US4U

Stichting US4U - Hoor het van een werkgever

De werkwijze van US4U is niet alleen gefocust op het kind, maar neemt ook de ouders en school hierin mee. Hiervoor hebben wij professionals nodig die de rol van de leerling, ouders en school in de schoolse context kunnen begrijpen en deze verschillende doelgroepen kunnen ondersteunen.
Middelbare scholieren lopen de trap op in hun school.
De werkwijze van US4U is niet alleen gefocust op het kind, maar neemt ook de ouders en school hierin mee. Hiervoor hebben wij professionals nodig die de rol van de leerling, ouders en school in de schoolse context kunnen begrijpen en deze verschillende doelgroepen kunnen ondersteunen.

Stichting US4U werkt met vmbo leerlingen van 12 tot en met 16 jaar die externaliserende gedragsproblemen vertonen, met als doel dat zij beter aan de algemeen geldende gedragsverwachtingen binnen de school (zoals op tijd komen, grenzen respecteren, gehoor geven aan docentinstructies et cetera) kunnen voldoen en uiteindelijk hun opleiding afronden en vervolgens kunnen doorstromen naar vervolgonderwijs. 

De werkwijze van US4U is niet alleen gefocust op het kind, maar neemt ook de ouders en school hierin mee. Hiervoor hebben wij professionals nodig die de rol van de leerling, ouders en school in de schoolse context kunnen begrijpen en deze verschillende doelgroepen kunnen ondersteunen. Hierbij is kennis over verschillen in culturele achtergronden, sociaaleconomische achtergronden en gezinsvormen van belang. Aangezien wij in Rotterdam werken, is onze doelgroep namelijk erg divers en hebben wij weinig te maken met de traditionele gezinnen. Daarnaast speelt de invloed van leeftijdsgenoten een grote rol. Bij US4U vergroten we de vaardigheden van de leerling om zijn eigen doelen in zicht te houden en meer zelfredzaam te worden. Wij willen ons graag up to date houden en zijn benieuwd naar de nieuwste inzichten van de studenten van de masteropleiding Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving betreffende het multisysteemperspectief rondom jongeren in de grootstedelijke context en hoe de ondersteuning hierop kan blijven aansluiten door de jaren heen.

Middelbare scholieren lopen de trap op in hun school.

Myra Franken

Myra Franken - Alumna

Er wordt veel aandacht besteed aan hoe je de inzichten vanuit de wetenschap kunt vertalen naar advies aan ouders.
Er wordt veel aandacht besteed aan hoe je de inzichten vanuit de wetenschap kunt vertalen naar advies aan ouders.

Ik heb voor deze master gekozen omdat ik geïnteresseerd ben in preventieve hulp aan kinderen, in de invloeden van opvoeding en in het gezin als systeem. Dit zijn allemaal onderwerpen die in deze master naar voren komen. Je gaat je verdiepen in verschillende opvoedingsvraagstukken, in hoe het gezin als systeem functioneert en in de invloed van media op de ontwikkeling van kinderen. Ik ben nu net afgestudeerd en hoop een baan te gaan vinden bij een jeugdhulporganisatie die zich bezighoudt met opvoedingsproblemen en ook gekoppeld is aan het onderwijs, zodat ik als pedagoog de schakel kan zijn tussen het kind, de ouders en de school.

Wat ik het fijne en waardevolle vond aan deze master is dat zowel de vakken als de practica erg praktisch zijn. Zo wordt er veel aandacht besteed aan hoe je de inzichten vanuit de wetenschap kunt vertalen naar advies aan ouders. Bijvoorbeeld tijdens het practicum waarbij je zelf een website met opvoedinformatie voor ouders maakt. Je leert om de kennis uit de juiste bronnen te halen en hoe je deze kennis vervolgens kunt vertalen naar advies voor ouders. Daarnaast ga je aan de slag om zelf een interventie te ontwikkelen, waarbij je ook weer leert om de kennis vanuit de wetenschap om te zetten in een praktische interventie voor ouders. Tot slot leer je hoe je in een gesprek met ouders advies kan geven over mediaopvoeding, wat tegenwoordig erg actueel en nodig is.

Wat ik daarnaast leuk vond is dat je binnen de master je eigen interesses kan volgen. Bij de practica-opdrachten kies je namelijk zelf steeds je specifieke onderwerp. Zo heb ik me tijdens de practica-opdrachten vooral gericht op de fase van de puberteit, waardoor ik me meer in deze fase heb kunnen specialiseren.

Mijn masterstage heb ik uitgevoerd bij GGD West-Brabant, waar ik heb geholpen om een interventie te ontwikkelen voor ouders van pubers. Tijdens de masterstage heb ik de geleerde kennis en ervaring uit alle vakken en practica kunnen toepassen. Ik merkte dat ik echt iets kon betekenen als beginnende pedagoog en dat de master je hier goed op voorbereidt!

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen