Professor Bovenberg ontvangt Nederlandse Prijs voor de Staathuishoudkunde

Lateral interior facade of the church lit by natural light

Emeritus hoogleraar Economie Lans Bovenberg heeft de Nederlandse Prijs voor de Staathuishoudkunde ontvangen. De prijs wordt eens in de 3 jaar uitgereikt aan een Nederlandse econoom met een veelbetekend wetenschappelijk oeuvre. Lans Bovenberg krijgt de prijs vanwege zijn grote bijdrage aan economische beleidskennis, in het bijzonder wat betreft het double-dividend van groene belastingen. In 2003 won hij reeds de Spinozapremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland.

Op vrijdag 12 april kreeg Lans Bovenberg de prijs uit handen van Klaas Knot, President van de Nederlandsche Bank, en Robert Dur, voorzitter van het bestuur van de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde (KVS) en tevens hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

Het onderzoek van Lans Bovenberg, die tegenwoordig met emeritaat is, omvat vele terreinen: openbare financiĆ«n, macro-economie en monetaire economie, pensioenen en vergrijzing, milieueconomie, institutionele en financiĆ«le economie, arbeidsmarkt, arbeid en zorg, gezondheidszorg, sociale zekerheid, privatisering en marktwerking. Na zijn emeritaat is hij nog altijd betrokken bij het Erasmus Economics & Theology Institute, waar hij onderzoek doet naar de wisselwerking tussen economie en theologie.

De Nederlandse Prijs voor de Staathuishoudkunde was voorheen genaamd de Pierson Penning. De naamsverandering van de prijs hangt samen met de overname van de activiteiten van de Stichting Mr. N.G. Piersonfonds naar de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde (KVS). Het bestuur van Stichting Mr. N.G. Piersonfonds besloot tot opheffing van de stichting vanwege de betrokkenheid van de naamgever van het fonds, oud DNB-president Nicolaas Pierson, bij het slavernijverleden.