Geld is een zegen. Het helpt om onbekenden te vertrouwen

Lateral interior facade of the church lit by natural light

We hebben een nieuwe economie nodig, stelt een van de meest vooraanstaande economen van Nederland. "We moeten ons realiseren dat onze rijkdom afhangt van vrijwillige samenwerking". Waar hoogleraar Lans Bovenberg wel aan vasthoudt, is een belangrijke rol voor geld om vertrouwen in elkaar voort te brengen. "De wereld wordt geregeerd door ideeën, niet door Poetin. We moeten de hersenen van onze kinderen herprogrammeren."

Het Nederlands Dagblad interviewde hoogleraar Lans Bovenberg, econoom en lid van het Erasmus Economics & Theology Institute over Geld en God. Het volledige interview is hier beneden te vinden.

Professor Bovenberg stelt: Ik vind het klassieke economische mensbeeld heel nauw. In de neoklassieke economie – noem het de oude economie – wordt verondersteld dat de mens rationeel is en egoïstisch. Als je naar de recente ontwikkelingen kijkt, is er veel aandacht voor twee andere inzichten. Ten eerste: mensen proberen het goede te doen, maar vaak met vallen en opstaan – een leuk onderwerp voor kinderen, want die gaan steeds meer hun eigen beslissingen nemen. En het tweede: mensen zijn moreel. Het traditionele beeld in de economie veronderstelt dat mensen amoreel zijn – niet immoreel, maar zonder moraal. Onze rijkdom komt echter niet alleen voort uit samenwerking, maar we hóúden van samenwerking. Intrinsiek. We vinden het prettig om goede relaties te hebben.