CO2-beprijzing als aflaathandel

Lateral interior facade of the church lit by natural light
Grijze emeritus theoloog
@SandraHaverman

31 oktober is het Hervormingsdag. De hoogste tijd dus om in het geweer te komen tegen de moderne aflaathandel: CO2-beprijzing.

Nu een goede 505 jaar geleden protesteerde de reformator Maarten Luther tegen de aflaathandel in zijn tijd: de kerkelijke praktijk die het toestond om zonde, morele overtredingen, af te kopen met een geldbetaling, een aflaat genoemd. Hij verhief zijn stem tegen deze misstand, die er in feite op neerkwam dat dingen die niet door de beugel konden getolereerd werden, tegen betaling van een bedrag aan de kerk welteverstaan.

Iets vergelijkbaars wordt vandaag de dag voorgesteld: Het beprijzen van de uitstoot van CO2. Bedrijven worden tegenwoordig geacht om hun klimaatschuld af te kopen in harde euro’s, en deze is bovendien verhandelbaar. De door Barbara Baarsma voorgestelde persoonlijke klimaatbonkaart lijkt wel heel sterk op de middeleeuwse aflaten. Ieder wordt dan geacht om zijn klimaatschuld af te rekenen, en een grotere aantasting van het leefklimaat kan worden afgekocht met een grotere afbetaling.

Wanneer gaan we inzien dat schuld (debet) een morele lading heeft?