Stargate Nieuwsbrief

Versnellen van Groene Luchtvaart
Stargate logo

De nieuwe Stargate nieuwsbrief is uit! Deze editie bevat nieuws over duurzaam taxiën, een onderzoek naar E-Mobility, de efficiëntie van de Digital Twin Tool, interviews over luchtmobiliteit en duurzame innovatie in luchtvracht en een aankondiging over een masterclass georganiseerd door Erasmus UPT.

Duurzaam taxiën met Taxibot

Brussels Airport en TUI fly haalden op 3 april het nieuws toen ze de Taxibot demonstreerden voor de pers en deelnemers uitnodigden voor het Connecting Europe by Air evenement. Piloten van TUI fly zullen dit duurzame taxi-alternatief de komende drie maanden testen om de voordelen ervan te evalueren. De Taxibot is een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst voor de luchtvaart en is een voorbeeld van de vooruitgang die de luchtvaartindustrie boekt op het gebied van milieuvriendelijke innovaties.

Bekijk een video hier

Internationale luchthaven Athene (AIA) voert onderzoek uit naar e-mobiliteit

Athens International Airport (AIA) heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd om hun voertuigen te verbeteren door over te schakelen op elektrische voertuigen en een oplaadinfrastructuur aan te leggen. Nu het onderzoek is afgerond, gaat de luchthaven verder met de implementatie van de voorgestelde plannen. Lees meer.

Digital Twin helpt Brussels Airport zijn duurzaamheidsdoelstellingen te halen

Het Stargate-project, dat gebruik maakt van de Digital Twin tool van IES, stelt Brussels Airport in staat om haar ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van netto nul koolstofuitstoot tegen 2030 te verifiëren en te controleren. Het project omvat het creëren van een virtuele replica van de fysieke infrastructuur van de luchthaven om nauwkeurige analyses en optimalisaties uit te voeren. Om de impact van koolstofvrije projecten in te schatten, werden basismodellen opgesteld die rekening houden met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik, het aardgasverbruik en de CO2-uitstoot van de luchthaven. Daarnaast wordt de Digital Twin tool ook ontwikkeld voor Toulouse, Athene en Boedapest, de luchthavens van de Stargate fellow. Lees de persconferentie.

Interviews

Mobiliteit op luchthavens transformeren

In deze nieuwsbrief wordt Guillaume Raffier geïnterviewd, projectmanager en innovatieconsultant bij Sopra Steria. Guillaume heeft een passie voor duurzame programma engineering en leidt momenteel de ontwikkeling van de Mobility Databox en Journey Planner voor het Stargate Mobility werkpakket. In het interview wordt besproken hoe deze innovatieve tools de manier veranderen waarop we mobiliteit en transport op luchthavens benaderen. Volg deze link om het interview te lezen.

Duurzame innovatie in luchtvracht

Duurzame innovatie in luchtvracht wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Air Cargo Belgium bevindt zich in de voorhoede van deze beweging en heeft innovatieve technologieën ontwikkeld zoals eCMR en RFID om het luchtvrachtvervoer te moderniseren. In dit interview bespreken Elise Van Bastelaere en Jurre Scheyltjens hun rol in de ontwikkeling van deze oplossingen en de voordelen ervan voor de luchtvrachtindustrie. Ze belichten ook enkele van de uitdagingen die ze tegenkwamen tijdens het ontwikkelingsproces en hun plannen om deze oplossingen in de toekomst uit te breiden. Lees hier meer.

Verspreiding en kennisopbouw

Erasmus UPT organiseert een Masterclass over alternatieve brandstoffen als onderdeel van Stargate's activiteiten voor verspreiding en kennisopbouw. De Masterclass vindt plaats op 2 en 3 december 2024. Het primaire doel van deze Masterclass is om alle Stargate-partners, met name luchthavens en luchthavenpartners van Europese projecten, te informeren over de implicaties van de introductie van alternatieve brandstoffen. Het doel is om expertise van binnen het Stargate-project en van externe sprekers te gebruiken om degenen die betrokken zijn bij luchthavenstrategie, planning en brandstofvoorziening te onderwijzen. De Masterclass zal een reeks onderwerpen behandelen, waaronder de aanpassing van de infrastructuur, de rol van luchthavens, bedrijfsmodellen en luchthavens als energieleveranciers.