Personeelstekort beperkende factor voor groei Rotterdamse haven

De containercapaciteit in de Rotterdamse haven zal de komende 10 jaar bijna verdubbelen. Om al deze extra capaciteit te kunnen verwerken, zijn nieuwe werknemers nodig. Maar door een toenememend werknemerstekort kan de haven mogelijk niet alle extra capaciteit aan, zegt Rosanne van Houwelingen in een interview met de Telegraaf (8 december 2023). 

Rosanne van Houwelingen is onderzoeker haveneconomie bij Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics.

Uit onderzoek van Van Houwelingen blijkt dat bijna een derde van alle vrachtwagenchauffeurs tussen de 56 en 65 jaar oud is. Zij verlaten de komende tien jaar dus de beroepsbevolking. De instroom van nieuwe logistieke medewerkers zal deze uitstroom niet kunnen compenseren. Opvallend is dat de instroom van studenten in een logistiek gerelateerd vakgebied momenteel een stuk lager is dan in 2018.  

Onaantrekkelijk beroep 

Van Houwelingen signaleert verschillende redenen waarom werken in de logistiek als onaantrekkelijk wordt gezien voor jongere generaties. Ten eerste willen deze generaties een betere balans tussen werk en privé. Onregelmatige werktijden worden dan als onaantrekkelijk beschouwd. Ten tweede haken werknemers eerder af als een ander bedrijf een hoger loon biedt. Ten derde worden de wachttijden in transport als onaantrekkelijk beschouwd.  

Verander bedrijfscultuur 

Werkgevers in de Rotterdamse haven worstelen dus met deze personeelstekorten. Volgens de onderzoeker is het belangrijkste aspect dat bedrijven zouden moeten veranderen de bedrijfscultuur. Jonge werknemers willen ontwikkelingsmogelijkheden, innovatie, visie en flexibiliteit binnen een bedrijf.  Vooral dat laatste wordt belangrijk gevonden omdat de jongere generatie veel waarde hecht aan de balans tussen werk en privé. 

Van Houwelingen sluit af met uit te leggen dat bedrijven het conservatieve stigma dat hen omringt van zich af moeten schudden, om werknemers uit nieuwe culturen aan te trekken. Toch benadrukt de onderzoekster ook dat bedrijven in de Rotterdamse haven moeten leren accepteren dat ze het met minder werknemers zullen moeten doen. 

Onderzoeker
Rosanne van Houwelingen, onderzoeker haveneconomie
Meer informatie

Voor het hele item van de Telegraaf, 8 december 2023, klik hier.

Voor het rapport van Van Houwelingen over het effect van personeelstekorten op de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, klik hier.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen