Samen met de leerlingen ontdekken welke persoonlijkheidskenmerken hen typeren en wat hen écht motiveert? In ons lesprogramma over identiteit en motivatie gaan de leerlingen op zoek naar zichzelf en leren ze hoe ze hun motivatie kunnen inzetten op weg naar een succesvolle toekomst. Met dit gratis lespakket van 7 (of 8) lessen kun je zelf als mentor in het mentoruur aan de slag met de tweede klas.
Voor wie
Dit lespakket is geschikt voor leerlingen uit 2 havo of vwo.
Wat kun je verwachten?
- Leerlingen leren zichzelf kennen: Leerlingen krijgen inzicht in hun persoonlijkheidskenmerken aan de hand van de big five theorie.
- Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen waarden.
- Leerlingen krijgen inzicht in wat hen drijft aan de hand van de zelfdeterminatie theorie.
- Leerlingen krijgen inzicht in verschillende vormen van motivatie.
- Leerlingen doen een onderzoek volgens de principes van onderzoekend leren om hun eigen identiteit en motivatie en die van hun klasgenoten in kaart te brengen.
Waarom meedoen?
In een tijd waarin leerlingen volop groeien en keuzes moeten maken, is het belangrijk om stil te staan bij wie ze zijn en wat ze willen. Dit programma helpt leerlingen om zichzelf beter te begrijpen en geeft hen de tools om uitdagingen aan te gaan en hun ambities waar te maken.
Met interactieve opdrachten, creatieve werkvormen en een zelf uitgevoerd onderzoek duiken de leerlingen in de thematiek.
Elk jaar maken ongeveer 190.000 leerlingen de overstap van de basisschool naar de middelbare school (VO-Raad, 2023). Deze overgang kan lastig en uitdagend zijn voor veel leerlingen. In deze periode krijgen ze niet alleen met nieuwe schoolvakken te maken, maar ook met sociale en emotionele uitdagingen. Ze moeten wennen aan nieuwe leraren, klasgenoten en regels. Tegelijkertijd wordt van hen verwacht dat ze meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Dit kan leiden tot stress en angst, wat de persoonlijke ontwikkeling kan beïnvloeden. In 2014, waarschuwde de Inspectie van het Onderwijs dat veel leerlingen in Nederland niet voldoende gemotiveerd zijn in de klas, vooral vergeleken met leerlingen in andere landen. De coronapandemie heeft dit probleem alleen maar vergroot.
Om deze redenen is het belangrijk dat scholen aandacht besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen in deze periode. Dit kan helpen om stress en angst te verminderen en het zelfvertrouwen en de veerkracht van leerlingen te vergroten. Door leerlingen te helpen hun sociale en emotionele vaardigheden te ontwikkelen en hun identiteit te versterken, kunnen ze zich beter aanpassen aan de nieuwe schoolomgeving en beter presteren (Meylemans & Vanobbergen, 2021).
Met dit onderwijsprogramma dat zich richt op identiteitsontwikkeling en motivatie, ondersteunen we mentoren van jaar 2 havo en vwo bij het invullen van de mentorlessen om zo een veilige en ondersteunende omgeving te bieden tijdens de overgang naar de middelbare school.
Benodigde materialen
- Docenthandleiding: met een stap voor stap beschrijving van de les en de benodigde theoretische achtergrond kennis.
- PowerPoint presentatie: voor het verzorgen van de lessen.
- Leerling portfolio: waarin leerlingen de opdrachten kunnen maken.
Kosten en mogelijkheden
- Het basispakket van 7 of 8 lessen is gratis te gebruiken in je mentoruur.
- Voor extra ondersteuning kun je een student inzetten in de klas (€100 per les).
Doe mee en maak een verschil!
Met dit programma creëer je een motiverende leeromgeving en help je leerlingen groeien, zowel persoonlijk als academisch.
Interesse?
Vraag het lespakket aan via wetenschapsknooppunt@eur.nl en versterk de motivatie en identiteit van jouw leerlingen!