Verrijk uw kennis op uw vakgebied en ontmoet uw vakcollega's van het vwo
'PWS professionalisering'
Voor het profielwerkstuk gaan uw leerlingen aan de slag met een onderzoek. Een heel interessant proces, maar ook een uitdaging, zowel voor uw leerlingen als voor u als begeleider. Zaken als een thema kiezen, het opstellen van een goede onderzoeksvraag, een goede onderzoeksopzet maken en conclusies trekken zijn van cruciaal belang voor een mooi eindresultaat.
De EUR biedt professionaliseringsworkshops aan in vier thema’s. Een combinatie van thema’s in een workshop sessie is ook mogelijk.
1. Begeleiding bij thema keuze
Alweer hetzelfde thema gekozen door de leerlingen? Geen zorgen. In deze workshop geven we u handvaten om leerlingen te begeleiden bij het maken van een passende en interessante themakeuze voor het PWS.
2. Een onderzoeksvraag maken
Een goede onderzoeksvraag maken is voor leerlingen, maar zelfs voor wetenschappers een uitdaging. In deze workshop behandelen we vragen als: Wanneer is een onderzoeksvraag goed? Hoe maak je een vraag die voldoende specifiek is? Hoe zorg je ervoor dat de deelvragen logisch bij de hoofdvraag passen? Hoe diepgaand is je vooronderzoek om tot een goede vraag te kunnen komen? Welke stappen doorloop je bij het maken van een goede vraag?
3. Een onderzoek opzetten
Op basis van de onderzoeksvraag een goed onderzoeksplan opzetten is nog best een klus. In deze workshop bespreken we de eisen voor een goed onderzoeksplan en de mogelijke onderzoeksvormen.
4. Van resultaten naar conclusies.
Goede conclusies formuleren aan de hand van de resultaten die nuttig en kloppend zijn is makkelijker wanneer de juiste richtlijnen gebruikt worden.
Capaciteit: max 20 docenten
Kosten: 125 euro per uur
Locatie: op uw eigen school
Coachende vaardigheden in het loopbaangesprek
Een goede loopbaankeuze, zoals profiel & en studiekeuze, vraagt om een goed gesprek. De afgelopen jaren wordt het loopbaangesprek steeds vaker gevoerd door de mentor, loopbaanbeleider en/of studieloopbaancoach. Het voeren van goede en betekenisvolle gesprekken met leerlingen en/of studenten over loopbaankeuzes is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben het LOB-expertisepunt de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam de handen ineen geslagen om een training coachende vaardigheden in het loopbaan gesprek aan te bieden in de vorm van een interactieve module. De module bevat theorie en opdrachten om het loopbaangesprek te oefenen.
Doorloop de module via: www.expertisepuntlob.nl/scrom/Module6/story.html
Faculteiten bieden bijscholingen en voorlichtingen aan voor decanen en docenten van het vwo.
Erasmus School of Economics organiseert jaarlijks vier speciale scholingsbijeenkomsten voor vwo docenten economie. Professoren van de faculteit behandelen actuele onderwerpen, diepen veelbesproken thema’s uit en informeren over recent onderzoek op economisch vakgebied. Docenten kunnen de onderwerpen gebruiken als input in hun (economie) lessen. Tijdens afsluitende borrels is er tijd om vakcollega’s te ontmoeten.
Met deze scholingsbijeenkomsten kunnen docenten invulling geven aan (verplichte) bijscholingsactiviteiten in het kader van de Wet BIO. Deze scholingsactiviteiten zijn gevalideerd door registerleraar (activiteitnummer LIhAT1Uyec).
Door lid te worden van het scholennetwerk van de ESE blijven docenten op de hoogte van de activiteiten.
Website ESE: www.eur.nl/en/ese/education/highschool-teachers
Contact ESE: scholennetwerk@ese.eur.nl of 010 408 2978
Erasmus University College (EUC) biedt 1:1 online presentaties aan voor docenten en decanen over Liberal Arts & Sciences als een bachelorstudie en/of de verschillen tussen het steeds groter wordende aantal University Colleges in Nederland. De presentatie is aan de vragen via euc@eur.nl.
Sinds 2016 biedt de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences twee avondopleidingen aan: de Masterspecialisatie Onderwijswetenschappen en de Pre-master Pedagogische Wetenschappen.
De master specialisatie is een onderdeel van de Master in Pedagogische Wetenschappen. Het programma werd al in voltijd, overdag aangeboden. Speciaal voor docenten en beleidsadviseurs bieden we de specialisatie nu ook in de avond, in deeltijd (2 jaar) aan.
De master biedt docenten de kans om zich verder te ontwikkelen en, behalve als docent voor de klas, ook andere rollen en functies in de school op zich te nemen. Vooral op het gebied van onderwijsvernieuwing en implementatie van vernieuwingsprojecten. Maar ook buiten de school (in schoolbesturen, of in onderwijs expertise organisaties) kunnen docenten met een universitaire master een unieke bijdrage leveren vanwege hun opgebouwde kennis van recente wetenschappelijke inzichten en analytische en kritische denkvaardigheden.
De Master is ook voor beleidsadviseurs op het gebied van onderwijs interessant vanwege de unieke integrale aanpak. Authentieke onderwijsvraagstukken worden vanuit maatschappelijke en beleidsontwikkelingen geanalyseerd en ook binnen dat kader opgelost. Beleidsadviseurs gebruiken hun studie om beleidsvraagstukken vanuit wetenschappelijke inzichten op te lossen.
Voor wie niet direct kan instromen in de master, is de pre-master in de avond een uitkomst.
Samen met de decanen uit uw decanenkring bent u van harte welkom op de EUR voor een op maat gemaakt programma. We denken graag met u mee over de thema's waar u aanvullende vragen over heeft. Voor meer informatie of het opstellen van een programma kunt u contact opnemen met eao@eur.nl.