Veelgestelde vragen over het voorlopig advies van ACGS

Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
Rotterdam - skyline - groen - duurzaam

Het uitgebrachte voorlopig advies van de adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden (ACGS) heeft het nodige stof doen opwaaien. Voorzitter van de commissie Ruard Ganzevoort beantwoordt de belangrijkste vragen.

Wat wordt er nu eigenlijk bevroren?

Als er nieuwe initiatieven zijn voor samenwerking met partners in Israël of de Palestijnse gebieden dan worden deze eerst bevroren en aan de adviescommissie voor Gevoelige Samenwerkingsverbanden voorgelegd. De commissie adviseert aan de hand van het ethisch kader over het starten van de samenwerking.

Waarom bevriezen jullie ook de samenwerkingsverbanden met instellingen in de Palestijnse gebieden en in de Gazastrook? Zo kunnen we niet meewerken aan de wederopbouw.

Nieuwe initiatieven voor een samenwerkingsverband, bijvoorbeeld in het kader van de wederopbouw in Gaza, krijgen voorrang boven het onderzoek naar de bestaande samenwerkingsverbanden. Het is belangrijk dat het onderzoek ook hier zorgvuldig gebeurt, maar we doen dat wel zo snel als mogelijk.

Photograph of prof. dr. Ruard Ganzevoort
Prof. dr. Ruard Ganzevoort
Erasmus Universiteit

Waarom bevriezen jullie de samenwerking met Israël? Waarom zwichten jullie voor de druk van de protesten?

Het is niet zo dat de samenwerking met Israëlische of Palestijnse onderwijsinstellingen volledig en/of permanent bevroren is. Als er nieuwe initiatieven zijn voor samenwerking met partners in Israël of de Palestijnse gebieden dan worden deze eerst bevroren en aan de adviescommissie voor Gevoelige Samenwerkingsverbanden voorgelegd. De commissie beoordeelt aan de hand van het ethisch kader of de samenwerking kan starten.

Het is belangrijk te benadrukken dat we niet de samenwerking met één land of alle instellingen in een land bevriezen. We kijken juist zorgvuldig per geval of een samenwerking past binnen ons ethisch kader. Dit heeft niets met zwichten voor druk te maken, maar juist alles met wat we zelf belangrijk vinden: weten met wie je samenwerkt en nagaan of het past bij wie je als organisatie wilt zijn.

Waarom worden de bestaande samenwerkingsverbanden niet bevroren?

De beslissing om met een samenwerkingsverband door te gaan moet gebaseerd zijn op goede informatie over die specifieke partner en niet op een algemeen oordeel over een land. De commissie neemt nu de tijd om elk samenwerkingsverband volledig te bestuderen en van een advies te voorzien.

Hoelang gaat het duren voor de bestaande samenwerkingsverbanden zijn beoordeeld?

We verwachten de komende drie maanden bezig te zijn met beoordeling van alle tien samenwerkingsverbanden. Als zich nieuwe initiatieven aandienen zal de commissie daar voorrang aan geven. Dat kan dus betekenen dat het beoordelen van de bestaande gevallen langer duurt.

Campus tuin op campus Woudestein op een zonnige dag.
Alexander Santos Lima

Waarom hebben jullie een commissie speciaal voor Israël? In verschillende andere landen worden al veel langer mensenrechten geschonden.

De adviescommissie gevoelige samenwerkingsverbanden was al in oprichting voordat Pro-Palestina demonstranten hun tenten opsloegen op de campus van de EUR. De commissie buigt zich over de vraag of de institutionele waarden en EUR-integriteit mogelijk aangetast worden als gevolg van een (voorgenomen) samenwerking. Door de ontwikkelingen is nu als eerste casus de samenwerking met instellingen in Israël en Palestina opgepakt. Het is denkbaar dat een volgende casus samenwerkingen met instellingen in Hongarije of bijvoorbeeld China zou betreffen.

De commissie is partijdig, er zitten alleen maar mensen in die Pro Palestina zijn.

De ACGS bestaat uit drie permanente leden en twee ad hoc leden. De leden zijn uitgekozen op basis van hun individuele expertise, waarbij gezocht is naar complementariteit. Commissieleden vertegenwoordigen geen specifieke belangengroepen of visies maar nemen op persoonlijke titel zitting. Binnen de commissie bestaan verschillende persoonlijke visies, maar elk lid van de commissie werkt vanuit de professionaliteit die je van een wetenschapper mag verwachten om onafhankelijk, ook van de persoonlijke mening, aan waarheidsvinding te doen en ons ethisch kader te gebruiken om een samenwerkingsverband te toetsen. De verschillende disciplinaire achtergronden en kennis van de commissieleden garanderen een gebalanceerd advies aan het CvB waarin verschillende perspectieven bij elkaar komen.

Onderzoeker

Meer over de Adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden (ACGS)