Bevries nieuwe samenwerkingsverbanden, individuele oordelen over bestaande volgen

Adviescommissie ACGS brengt eerste advies uit over Israël-Palestina
Zonnige dag op campus Woudestein.
Flags on campus.

De Adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden (ACGS) heeft een voorlopig advies uitgebracht over de samenwerking met partners in Israël en Palestina.

De commissie, onder leiding van prof.dr. Ruard Ganzevoort, raadt aan om het aangaan van eventuele nieuwe samenwerkingsverbanden te bevriezen. Het College van Bestuur is van plan het advies over te nemen en gaat er over in gesprek met de decanen. Voor het beoordelen van de bestaande samenwerkingsverbanden is meer tijd nodig. De commissie zal in de komende maanden elk van deze partnerschappen grondiger analyseren op basis van het kader voor de werkzaamheden van de commissie, met een concreet advies per samenwerkingspartner als resultaat.

Reactie College van Bestuur

Het College van Bestuur reageert op het voorlopig advies: we zijn de commissie dankbaar voor het vele werk dat in de afgelopen maanden is verzet om te komen tot de gevraagde afweging en dit eerste advies over nieuwe samenwerkingen in Israël-Palestina. Wij begrijpen ook dat een advies over bestaande samenwerkingsrelaties een gecompliceerde afweging vraagt die meer tijd nodig heeft. Als EUR hechten wij veel waarde aan onze samenwerkingen en een zorgvuldige evaluatie van de relatie, uitgaande van onze eigen randvoorwaarden en met respect voor de omstandigheden en basiswaarden van onze samenwerkingspartner horen daarbij. We begrijpen vanuit die achtergrond van zorgvuldigheid ook de aanbeveling van de Commissie om het aangaan van nieuwe samenwerkingsverbanden tijdelijk op te schorten. Dit zullen wij bespreken met de decanen van onze faculteiten. Voor wat betreft reisverkeer van studenten en medewerkers bij bestaande samenwerkingen volgen wij uiteraard altijd het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Meer over de Adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden (ACGS)