Gesprek met voorzitter ACGS Ruard Ganzevoort: "We kijken met voorrang naar nieuwe mogelijke samenwerkingen"

Foto van Campus Woudestein in de ochtend.
Alexander Santos Lima

Woensdag 25 september gingen enkele medewerkers en studenten in gesprek met de voorzitter van de adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden, Ruard Ganzevoort, naar aanleiding van het verschijnen het voorlopig advies van de commissie. Het volgende gesprek met de commissie staat gepland op maandag 18 november van 16:15 tot 17:15 uur in Erasmus Education Lab.

Aanmelden kan nu al via acsc@eur.nl.

Welke rol speelt de uitspraak (tussenvonnis dat  Israël genocide moet voorkomen in Gaza) van het Internationaal Gerechtshof?

We zijn als commissie op zoek naar objectieve maatstaven die we kunnen gebruiken om de samenwerkingsverbanden die we onderzoeken te beoordelen. Niet alleen voor deze eerste casus maar ook voor alle toekomstige cases. Daarbij kijken we zeker ook naar het Internationaal Gerechtshof. Dit tussenvonnis stond niet centraal in ons voorlopig advies, maar wordt wel betrokken bij de beoordeling van de samenwerkingsverbanden waar we nu mee bezig zijn.

De protesten hier op de campus en elders vragen om bevriezing van de banden met Israëlische instellingen. Waarom beoordelen jullie ook Palestijnse Universiteiten; daarmee zet je ze op hetzelfde niveau als Israël?

De adviescommissie heeft een eigenstandige opdracht en heeft dus niet tot taak uit te voeren wat de demonstranten vragen. Tegelijkertijd is het wel zo dat de stevige morele oproep van de protesten ertoe heeft geleid dat de morele vragen universiteitsbreed hoger op de agenda staan. We hebben bij alle communicatie steeds geprobeerd duidelijk te maken dat er natuurlijk een andere uitgangspositie is voor de universiteiten in Palestina dan voor die in Israël. De universiteiten in Gaza zijn weggevaagd wat de gebouwen betreft en ook voor een grote verstoring van het onderwijssysteem daar en op de Westoever, maar we weten dat er wel initiatieven zijn om de academische wereld levend te houden daar. Daarnaast is het zo dat het ook in Palestina zou kunnen gaan om samenwerkingen die als gevoelig kunnen worden aangemerkt. We vinden het belangrijk ook hier de samenwerking voor zover die er is met voorrang te beoordelen zodat we initiatieven voor de wederopbouw niet vertragen.

Photograph of prof. dr. Ruard Ganzevoort
Prof. dr. Ruard Ganzevoort
Erasmus Universiteit

Zouden jullie bij een volgende casus samenwerkingsverbanden met zowel Rusland als Oekraïne onder de loep nemen?

Ja zeker. Deze commissie is er om te blijven. We zijn nu de randvoorwaarden voor niet alleen Israël-Palestina in kaart aan het brengen, maar ook voor toekomstige cases. Als de volgende casus Oekraïne betreft zouden we daar in principe ook zowel Rusland als Oekraïne bij willen betrekken.

Vragen jullie ook om input van de samenwerkingsverbanden die je onderzoekt?

Ja dat is zeker de bedoeling. We vragen om input van alle kanten, direct betrokken en onafhankelijk. We hebben nog voor we die uitvraag hebben gedaan al de vraag van enkele samenwerkingspartners of het klopt dat de samenwerking beoordeeld gaat worden. Je kunt je voorstellen dat degene die beoordeeld wordt niet direct enthousiast is.

Waar kunnen wij input leveren als we informatie hebben over een van de samenwerkingsverbanden?

Daar is de commissie ook over aan het nadenken, op welke manier we de kennis en kunde die we in huis hebben, kunnen gebruiken. We moeten daarbij natuurlijk goed opletten dat we politieke en andere meningen scheiden van feiten en ervaringen die daadwerkelijk een waardevolle aanvulling zijn op de waarheidsvinding op basis waarvan de commissie tot een oordeel moet komen. We komen hier snel op terug. Overigens kunnen waardevolle mededelingen nu al gestuurd worden naar acsc@eur.nl.

Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen zorgvuldig bent, maar ook recht doet aan de urgentie – er vallen dagelijks doden in Gaza en Libanon?

We zien de urgentie natuurlijk ook. We proberen te prioriteren. Dat betekent dat we nieuwe samenwerkingsverbanden – die ook met wederopbouw in Gaza gelieerd kunnen zijn – voorrang geven. Daarnaast bekijken we ook met voorrang samenwerkingsverbanden in de Palestijnse gebieden.

Er is een vacature in de adviescommissie vacant; wanneer wordt deze ingevuld?

Daar wordt hard aan gewerkt. Nu een van de commissieleden vanwege tijdgebrek heeft moeten stoppen, is de kennis van Internationaal Recht wat beperkt. Een van de andere leden heeft wel kennis van de business kant van International Law, maar dat willen we graag breder bekijken. Zo gauw de invulling er is, zullen we dit bekend maken.

De commissie heeft een voorlopig advies gegeven. Wanneer kunnen we een definitief advies verwachten?

Zoals aangegeven kijken we nu met prioriteit naar aan aantal specifieke samenwerkingen. We verwachten dat we daar over drie maanden een definitief advies over kunnen geven. Het zal meer tijd kosten om over de huidige samenwerkingen uitspraken te kunnen doen. We willen daarin zorgvuldig kunnen zijn.

Meer informatie over de Adviescommissie Gevoelige Samenwerkingsverbanden (ACGS).

Contact met de commissie? Mail naar acsc@eur.nl.