Erasmus Universiteit Rotterdam in top 3 duurzaamste hogeronderwijsinstellingen van Nederland

Zomer Woudestein
Een man is geeft een presentatie over de natuur tussen het groen.

Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is doorgestoten tot het podium van de SustainaBul: in 2024 is onze universiteit gestegen naar de derde plek van alle instellingen en zijn we nummer 2 onder de universiteiten. Vorig jaar stonden we nog op de veertiende plek. Onze universiteit heeft met name meters gemaakt op het gebied van duurzaamheid in onderzoek en bedrijfsvoering. De SustainaBul is een jaarlijkse ranglijst waarin Nederlandse hbo- en wo-instellingen worden beoordeeld op duurzaamheid.

"Deze derde plek van alle instellingen in Nederland is een mooie erkenning voor onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid. We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet, maar zijn er nog lang niet. Deze prijs is een extra stimulans om verder te gaan op de weg die we zijn ingeslagen", aldus Ellen van Schoten, vicevoorzitter van het College van Bestuur.

Portretfoto van Ellen van Schoten van het College van Bestuur.

EUR is de eerste hoger onderwijsinstelling die de maximale punten scoort wat betreft maatregelen om de kantine te verduurzamen vanwege het streven naar een vegan campus in 2030. Ook wordt uitgelicht dat onze universiteit een van de koplopers is met betrekking tot de langetermijnvisie om onze ecologische voetafdruk te verminderen, omdat wij streven naar een positieve impact op het klimaat.

De SustainaBul kijkt ook naar duurzaamheid in onderwijs en onderzoek. Daar wordt als voorbeeld de online toolbox op intranet MyEUR aangehaald, waar voorbeelden en gidsen te vinden zijn om onderzoek zoveel mogelijk maatschappelijke impact te geven.

De SustainaBul is sinds 2012 de jaarlijkse door Studenten voor Morgen georganiseerde ranglijst tussen de Nederlandse hogeronderwijsinstellingen. Hierbij worden deelnemende onderwijsinstellingen beoordeeld met behulp van een vragenlijst, verdeeld in de thema's duurzaamheid in het onderzoek, onderwijs, de bedrijfsvoering en de integrale benadering. Met de ranglijst hoopt Studenten voor Morgen onderwijsinstellingen te prikkelen nog verder te verduurzamen.