Docenten

Polarisatie, Democratie en Samenleving

Prof.dr. Willem de Koster

Willem de Koster is hoogleraar Algemene Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als cultuursocioloog probeert hij te begrijpen hoe leden van verschillende groepen zelf tegen sociale vraagstukken aankijken, om zo te doorgronden wat hen drijft. Daarmee biedt hij inzicht in allerlei maatschappelijke kwesties, van wantrouwen in de politiek tot vaccinatiescepsis en van uiteenlopende reacties op gezondheidsvoorlichting tot polarisatie over bijvoorbeeld uitkeringen, immigratie en de Europese Unie.

dr Kjell Noordzij, socioloog bij ESSB
Michelle Muus

Dr. Kjell Noordzij

Kjell Noordzij is universitair docent Sociale Ongelijkheid. In zijn onderzoek staan de verschillende manieren waarop sociale groepen zich tot de representatieve democratie verhouden centraal. Kjell's onderzoek wordt gepubliceerd in gezaghebbende sociologische en politicologische tijdschriften en biedt nieuwe inzichten in urgente politiek-maatschappelijke vraagstukken, zoals politieke onvrede, representatie van ondervertegenwoordigde groepen, populisme en politiek conflict. Door de toegankelijke manier waarop hij met uiteenlopende media over zijn onderzoek spreekt, heeft hij de laatste jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan het politieke en publieke debat over de omgang met deze hedendaagse vraagstukken.

Dr. Vivian Visser

Vivian Visser is universitair docent Governance & Pluralisme. Zij onderzoekt hoe democratische vernieuwingen de relatie tussen overheden en burgers (kunnen) veranderen. Zij is daarbij zowel geïnteresseerd in de perspectieven van ambtenaren als verschillende groepen burgers. Hiervoor combineert zij inzichten uit de sociologie en bestuurskunde. Vivian Visser vertaalt de inzichten uit haar onderzoek naar concrete adviezen voor overheidsorganisaties als gemeenten en ministeries, bijvoorbeeld middels adviesrapportages, workshops en lezingen.

Bob Bronshoff

Prof.dr. Jeroen van der Waal

Jeroen van der Waal is hoogleraar Stratificatiesociologie, en expert op het gebied van de opleidingskloof. Hij onderzoekt hoe de belevingswereld van praktisch en theoretisch opgeleide burgers verschilt, en hun denken, voelen, en handelen beïnvloedt. Zo ontwikkelde hij nieuwe verklaringen voor de veelbesproken opleidingsverschillen in bijvoorbeeld stemgedrag, populistische opvattingen en wantrouwen in de politiek. Zijn werk wordt niet alleen gepubliceerd in gezaghebbende wetenschappelijke tijdschriften; ook in de media laat hij zijn licht schijnen over dit soort kwesties. Jeroen van der Waal wordt bovendien veel gevraagd voor lezingen over de opleidingskloof in Nederland, onder andere op ministeries, en zowel bij (semi-)overheids- als private organisaties.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen