TeachEUR
Verdieping
Ondersteuning
Simpel gezegd is kritische wereldburgerschap een houding. Kritische wereldburgers combineren wetenschappelijke kennis en persoonlijke ontwikkeling om de samenleving actief te verbeteren. Het beoefenen van kritische wereldburgerschap vereist een reeks vaardigheden die gematigdheid met vastberadenheid combineren. Deze competenties worden hier gepresenteerd met concrete hulpmiddelen en tips voor docenten en studenten.
Vaardigheden
Wil jij weten welke vaardigheden bijdragen aan het zijn van een kritische wereldburger of ben je op zoek naar inspiratie? Kijk op onderstaande pagina's voor meer informatie, praktische tips, werkvormen en leermaterialen per vaardigheid.
Kritisch Wereldburgerschap
Lorem ipsum
Lorem ipsum
Lorem ipsum
Lorem ipsum
![](/sites/corporate/files/styles/responsive_w50_r16_9/public/2022-01/Foto%20Ward%20Vloeberghs.jpg.webp?h=341a83d7&itok=91lMKrM4)
Meer over het CLI Fellowship
Dr. Ward Vloeberghs is senior docent Political Science aan Erasmus University College (EUC). Samen met Jop Dispa en Katja Skenderija doet Ward onderzoek naar de inventarisatie, operationalisering en verspreiding van conceptuele en praktische competenties. Met deze pagina op TeachEUR streven we ernaar om een openbaar toegankelijke en interdisciplinair overdraagbare toolkit te bieden, om het opbouwen van kritisch wereldburgerschap vaardigheden te kunnen afstemmen, verbeteren en verspreiden binnen onze universiteit en daarbuiten.
- Bosio, E. (Ed.). (2021). Conversations on global citizenship education: Perspectives on research, teaching, and learning in higher education. Routledge.
- Mansouri, F. (2017). Critical global citizenship: contextualising citizenship and globalisation, Journal of Citizenship and Globalisation studies, 1(1), 1-9.
- Pais, A., & Costa, M. (2020). An ideology critique of global citizenship education. Critical Studies in Education, 61(1), 1-16.
- Torres, C. A. (2017). Theoretical and empirical foundations of critical global citizenship education. Routledge.
- Oxley, L. & Morris, P. (2013). Global Citizenship: A Typology for Distinguishing its Multiple Conceptions, British Journal of Educational Studies, 61:3, 301-325.
- Luckett, K. & Bhatt, I. (2024). Getting critical about critique in higher education: provocations on the meanings of ‘Critical Perspectives’, Teaching in Higher Education, DOI: 10.1080/13562517.2024.2335223"