Service blueprint
Wat
Een service blueprint is een visuele weergave van de interne en externe werking van de oplossing.
Waarom
Een service blueprint helpt je na te denken over hoe de oplossing in de praktijk zal werken en wat ervoor nodig is om deze werking mogelijk te maken.
Hoe
- Zet de structuur van een service blueprint (zie het voorbeeldtemplate) uit op een whiteboard, flipover, muur of tafel, of gebruik het voorbeeldtemplate.
- Definieer de ervaring die je oplossing beoogt te realiseren en voor wie. Identificeer de verschillende fases van deze ervaring.
- Bepaal per fase wat er ‘aan de voorkant’ - hetgeen de doelgroep merkt of ziet - nodig is om deze ervaring mogelijk te maken. Is dit een hulplijn, informatiepagina, brief, loket of iets anders?
- Bepaal vervolgens per fase wat er ‘aan de achterkant’ - hetgeen de doelgroep niet merkt of ziet - nodig is om de zaken ‘aan de voorkant’ mogelijk te maken. Is dit een script, adressenboek, registratiesysteem, expert team of iets anders?
- Inventariseer eventuele ondersteunende benodigdheden, processen of activiteiten. Wat is er nodig om de zaken ‘aan de achterkant’ mogelijk te maken?
- Bekijk de service blueprint van een afstandje. Zijn alle benodigdheden, processen of activiteiten om de oplossing te laten werken zo in kaart gebracht? Ontbreekt er nog iets? Finaliseer de blueprint.