Strategic Reframing

Strategic reframing

Wat

Strategic reframing is het vooruitblikken op mogelijke toekomstscenario’s en aan de hand hiervan formuleren van een strategie.

Waarom

Veel vraagstukken en problemen zijn aan verandering onderhevig. Strategic reframing helpt je deze verandering te verhelderen, kansen en risico’s te identificeren en hier vervolgens op te anticiperen.

Hoe

  1. Inventariseer maatschappelijke, economische, ecologische, politieke, sociale of demografische factoren - trends en ontwikkelingen - die direct of indirect van invloed zijn op het vraagstuk.
  2. Bedenk op wat voor manier deze factoren het vraagstuk de komende 20 jaar zullen beïnvloeden.
  3. Selecteer de twee factoren die mogelijkerwijs de meeste impact hebben op het vraagstuk en definieer voor beide factoren twee uitersten: wat als deze ontwikkeling niet doorzet, en wat als deze ontwikkeling maximaal doorzet?
  4. Zet de uitersten tegenover elkaar in een matrix. Nu ligt er een basis voor vier verschillende toekomstscenario’s, afhankelijk van de ontwikkeling van deze twee factoren.
  5. Denk de vier verschillende toekomstscenario’s uit. Hoe ziet het vraagstuk er uit voor elk scenario? Welke kansen en risico’s behelzen de verschillende scenario’s?
  6. Formuleer één of meerdere doelstellingen of gewenste uitkomsten voor je project of oplossing, rekening houdend met de vier mogelijke toekomstscenario’s.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen