TeachEUR
Ondersteuning
Geduld is een overkoepelende vaardigheid die ten grondslag ligt aan alle andere vaardigheden van Kritisch Wereldburgerschap. In een steeds snellere wereld is het beoefenen van geduld essentieel om te leren, te ontleren, te ontwikkelen en te groeien. Geen van de vaardigheden in deze toolbox kan gemakkelijk worden verworven of toegepast; ze vereisen stuk voor stuk herhaalde training en oefening.
Leren is een levenslang proces, en we kunnen er niet van uitgaan dat we ooit alle vaardigheden van het Kritisch Wereldburgerschap tot in de perfectie ontwikkelen. Hierdoor wordt geduld beschouwd als een kalm doorzettingsvermogen en een stille sereniteit die samen de kern van ‘Kritisch Wereldburgerschap’ vormen; het suggereert het belang van weten wanneer het moment is om te praten en wanneer het moment is om een stap terug te nemen en te luisteren. De tips & tricks die hier worden gegeven vormen op die manier de basis voor alle andere vaardigheden in de toolbox.
Tips & tricks
Met deze tips & tricks kun je studenten op een laagdrempelige manier laten kennismaken met de vaardigheid.
Een check-in wordt aan het begin van een sessie gehouden, met als doel om alle studenten de mogelijkheid te geven om te praten tijdens de les. De docent vraagt hoe het met iedereen gaat en met welk gevoel ze de les in gaan. Dit geeft iedereen de kans om stil te staan bij het moment, en om zich comfortabeler te voelen in de les. Zo weten de studenten dat iedereen mag spreken tijdens de les en dat ze in een veilige omgeving zijn. Mocht er iets zijn dat tijdens de specifieke sessie ervoor zorgt dat iemand niet volledig mee kan doen, wordt er een mogelijkheid gegeven om dit door te geven.
Deze simpele actie zorgt ervoor dat de studenten makkelijker hun stem laten horen tijdens een les. Dit geldt vooral ook voor degenen die anders meer op de achtergrond blijven. Daarnaast zorgt deze oefening ervoor dat studenten leren om geduldiger te zijn tegenover hun medestudenten en om te luisteren naar elkaar voordat ze dieper op de stof ingaan. Ze worden zich meer bewust van de stille en gemarginaliseerde personen in de klas, zodat ze leren om uiteenlopende perspectieven en ervaringen serieus te nemen en om ervoor te zorgen dat iedereens stem gehoord wordt. Als dit regelmatig wordt gedaan, zorgt het zowel voor de ontwikkeling van geduld, als van luisteren.
Werkvormen
Met deze werkvormen kun je studenten binnen jouw onderwijspraktijk de vaardigheid concreet laten toepassen.
Geduld kan getraind worden door studenten te vragen om één dag door te komen zonder te praten. Dit is niet direct gerelateerd aan de inhoud van een vak, maar vraagt van de studenten om reflexiviteit te beoefenen op zichzelf en hun omgeving. Zo’n langdurig moment van bezinning is van invloed op de manier waarop er naar de wereld gekeken wordt, en hoe er over andere mensen wordt gedacht. Om zich door deze taak heen te werken moeten de studenten kalm blijven en zich aanpassen aan hun omstandigheden. Bovendien zorgt de focus op luisteren in plaats van spreken ervoor dat alternatieve en ondergeschikte perspectieven meer aandacht krijgen. Op deze manier zorgt geduld voor een moment van kritische introspectie en geeft het de ruimte voor nieuwe inzichten.
- Alan, S., & Ertac, S. (2018). Fostering patience in the classroom: Results from randomized educational intervention. Journal of Political Economy, 126(5), 1865-1911.
- Guarcello, E. (2021). Character Skills and Patience to Promote Resilience in Children-Education in Primary Schools After Pandemic. European Journal of Social Science Education and Research, 8(2), 110-126.
- Smith, M., Namiranian, V., & Seymour, M. (2016). Putting Cultural Competency into Practice: The Empathy, Patience, and Respect Enacted in Full-Time Student Teaching after Study Abroad. Linfield University Student Symposium: A Celebration of Scholarship and Creative Achievement. Event. Submission 72.
- https://digitalcommons.linfield.edu/symposium/2016/all/72