Er zijn verschillende werkvormen die je kunt gebruiken bij het werken met stellingen, zowel voor kleine en grote groepen. Hieronder zal je verschillende werkvormen vinden om te gebruiken bij stellingen voor een kleine tot middelgrote groep!
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Brainstorm | Kennis uitwisselen | Samenvatten / afronden
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 10 minuten| < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Werkvormen
Werkvorm 1: Discussiegroepen
Verdeel je groep in kleinere teams en geef elke groep een stelling om over te discussiëren. Dit is effectief voor zowel kleine als grote groepen en moedigt actieve participatie en dialoog aan.
Werkvorm 2: Debat
Verdeel de groep in tweeën en wijs aan elke helft een kant van de stelling toe. Laat ze argumenten ontwikkelen om hun standpunt te ondersteunen. Dit werkt goed voor middelgrote tot grote groepen.
Werkvorm 3: Wereldcafé
Bij deze methode verdeel je een grote groep in kleinere groepjes die rond verschillende 'cafétafels' zitten. Elke tafel heeft een andere stelling om te bespreken. Na een bepaalde tijd roteert iedereen naar een andere tafel.
Werkvorm 4: Galerijwandeling
Schrijf verschillende stellingen op vellen papier en hang ze op de muren rond de kamer. Laat studenten rondlopen, de stellingen lezen en hun gedachten erop schrijven. Dit is een geweldige activiteit voor grote groepen.
Werkvorm 5: Vissenkomdiscussie
Bij deze methode zit een kleine groep studenten in het midden van de klas (in de 'vissenkom') en bespreekt een stelling, terwijl de rest van de klas luistert. Na een bepaalde tijd kunnen anderen de plaats innemen van de mensen in de 'vissenkom'.
Werkvorm 6: On the line
Laat de groep zich op een lijn opstellen op basis van hoe sterk ze het eens of oneens zijn met een stelling. De uiteinden van de lijn vertegenwoordigen 'helemaal mee eens' en 'helemaal mee oneens'. Dit kan de basis vormen voor verdere discussies.