Music & The White House

Voorstelling
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Koop je tickets! Voeg toe aan agenda

Een uniek concert waarbij Amerika deskundige Willem Post en Jazztrompettist Michael Varekamp & Band de aanloop naar de Amerikaanse verkiezingen voorzien van politiek- en muzikaal commentaar.

‘Jazz is the big brother of Revolution’ sprak jazzlegende Miles Davis. Amerikaanse jazzmuziek is altijd een reflectie geweest van de Amerikaanse geschiedenis en politiek, en daarmee in belangrijke mate van de geschiedenis van de democratie. In Jazz & The White House leggen Amerika-deskundige Willem Post en jazzmusicus Michael Varekamp de loop van de geschiedenis van de Amerikaanse democratie naast die van de muziek. Zo geven zij de politiek een soundtrack en de muziek een pamflet.

Op 5 november 2024 kiest Amerika weer een nieuwe president. Er staat veel op het spel. Te midden van een ongekende polarisatie heeft president Biden zelfs het voortbestaan van de democratie tot inzet van de verkiezingen gemaakt. Hij spreekt van een alles beslissende strijd ‘om de ziel van de natie’. De huidige onvrede heeft wortels in de Amerikaanse geschiedenis. Willem Post is een beeldend verteller en zal in korte, bijzondere verhalen de strijdpunten van toen en nu belichten. Multitalent Michael Varekamp laat de muziek spreken. Muziek die mensen verbindt maar die ook bloot legt. Reis mee met Post en Varekamp door de historie om uiteindelijk te belanden in de actualiteit van 2024.

Fameuze jazzmusici hebben zich altijd laten inspireren door de politiek of voorzagen de gang van zaken van vaak pijnlijk commentaar. Louis Armstrong wilde Amerika niet meer officieel vertegenwoordigen in het buitenland en cancelde concerten vanwege de segregatie in zijn land. De geniale bassist Charles Mingus componeerde Fables of Faubes (een aanklacht tegen een racistische senator) en Billie Holiday doorbrak het ‘oorverdovende’ stilzwijgen met de hartverscheurende ballade Strange Fruit over het lynchen van mensen van kleur in het zuiden van de Verenigde Staten.

Line Up:

Trompet: Michael Varekamp