Studio Erasmus

Gesproken taal
Nederlands

Theater Rotterdam (Foyer)

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Studio Erasmus is de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Met deze editie onder meer op het programma: Lisa Doeland over de filosofie van het uitsterven en Manon Spaander over tien jaar ‘poep onder de loep’.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Met dit keer:

• De filosofie van het uitsterven? – Lisa Doeland analyseert in haar boek Apocalypsofie (2023) de wanhopige poging om in groene groei, recycling en een circulaire economie nog iets van een uitweg te vinden uit de klimaatcrisis. Ze noemt het ‘gevaarlijke fantasieën’, en we kunnen beter leren ons uitsterven te omarmen. Maar hoe doe je dat?
  • Hoe houden we ons staande in de surveillancestaat? – Marc Schuilenburg (hoogleraar Digital Surveillance) over zijn boek Making Surveillance Public (2024) welke de impact van technologie, algoritmes en kunstmatige intelligentie op ons gevoel van veiligheid onderzoekt. Hoe autonoom ben je nog, als je altijd bekeken wordt door slimme deurbellen, drones en andere apparaten?
  • Bestaat de arbeidersklasse nog? – Voor De Laatse Fabrieksarbeider (2024) ging arbeidssocioloog Fabian Dekker op zoek naar een verloren gewaande groep. Hij schetst hoe zij betekenis geven aan hun werk, wat hun zorgen zijn en welk gat er gaapt tussen arbeiders, managers en de gevestigde politiek.
  • Poep onder de loep? – Een minicollege van Manon Spaander (hoogleraar gastro-intestinale oncologie) over het 10-jarig bestaan van het Bevolkingsonderzoek Darmkanker. Waarom is het belangrijk om onderzoek te blijven doen naar de ontlasting van gezonde Nederlanders?
  • Wanneer de muzikanten van Huize Lucas het podium betreden, word je meegenomen op een Nederlandstalige reis van dreampop tot queerfunk. Met swingende blazers, een zingende band en hun dynamische muziekspel vernieuwt Huize Lucas de popscene. Verwacht een poëtische, gezellige mix van Wende, Prince en Connie Palmen die je laat lachen, huilen, dansen en zingen.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Kun je niet wachten tot de volgende editie? Kijk of luister vorige edities terug via YouTube of Spotify!

Datum: Dinsdag 17 september
Tijd: 20.00 – 21.45 (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam, Schouwburg (schouwburgplein 25, Rotterdam)
Moderatie: Geert Maarse
Toegang: gratis, reserveren sterk aanbevolen.