De leergang 'Lerende Leiders' is ontwikkeld door de ESSB Academy, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met ervaren schoolleiders uit het primair onderwijs.
Deze co-creatie heeft geleid tot een uitdagend programma vppr directeuren en adjunct-directeuren. In anderhalf jaar ga je aan de slag met een combinatie van opleidingsdagen op de Erasmus Universiteit Rotterdam en 'Take To School' opdrachten in jouw praktijk. Je krijgt les van gerenomeerde wetenschappers van de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences, werkt op innovatieve wijze aan een verbeteringsproject, en krijgt persoonlijke coaching.
Startdatum | September 2025 |
---|---|
Locatie | Erasmus Universiteit Rotterdam |
Voertaal | Nederlands |
Waarom de Leergang Lerende Leiders?
In de Leergang 'Lerende Leiders' staat jouw ontwikkeling als onderwijskundig leider centraal. We koppelen de laatste wetenschappelijke inzichten over leiderschap, organisatieontwikkeling, netwerkmanagement en de ontwikkeling van jouw team aan de praktijk.
Binnen de leergang gaan we in op vragen als 'Hoe creëer ik als schoolleider een lerende - evidence informed - organisatie?', 'Wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten rondom leren en leerprocessen?' en 'Hoe geef ik als schoolleider effectief leiding aan een team met grote diversiteit?'.
Daarnaast werk je in groepsverband aan een project dat je kunt koppelen aan lopende projecten binnen jouw school of team. De afronding van dit project markeert het einde van de leergang. Na succesvolle afronding van de volledige leergang ontvang je de benodigde punten voor volledige herregistratie in het schoolleidersregister.
Wat kun je na het volgen van de Leergang Lerende Leiders?
- Je beschikt over de laatste wetenschappelijke inzichten op diverse thema's, relevant voor jouw werk als (adjunct-)directeur.
- Je hebt geleerd op welke manieren je het beste kunt halen uit jouw diverse team, specifiek als het gaat om professioneel leren.
- Je kunt kritisch reflecteren op jouw leiderschap en de invloed daarvan op de organisatiedoelen in relatie met het strategisch beleid van jouw school en het bestuur.
- Je hebt jouw leiderschapscapaciteiten verder versterkt op o.a. de gebieden organisatieontwikkeling en netwerkmanagement.
- Je kunt reflecteren op de belangrijkste factoren die bijdragen aan een effectieve schoolorganisatie en de ontwikkeling van jouw school-organisatie.
- Je hebt een onderzoek uitgevoerd, beleidsplan - of advies geschreven, of aan een innovatie gewerkt met de Design Thinking methode.
- Je hebt 100 punten voor de herregistratie in het schoolleidersregister behaald
Voor wie is deze leergang?
De leergang Lerende Leiders is bedoeld voor schoolleiders in het primair onderwijs, zowel directeuren als adjunct-directeuren. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig om aan deze leergang deel te nemen, maar wel enige ervaring als (adjunct-directeur).
Heb je twijfels of de leergang bij je past? Neem dan contact op met onze programma adviseur.
Studiebelasting
De leergang is intensief en interactief en beslaat 240 uur verspreid over 1,5 jaar. Deze uren bestaan uit fysieke opleidingsdagen, online bijeenkomsten, zelfstudie en het uitvoeren van diverse opdrachten. Om de belasting naast de werkzaamheden als schoolleider mogelijk te maken is gekozen voor een spreiding over 1,5 jaar, waarbij de piekperioden in het schooljaar daarbij zoveel mogelijk zijn ontzien.
In-company
De leergang Lerende Leiders kan ook in-company worden uitgevoerd, specifiek afgestemd op de behoeften van (groepen) schoolleiders binnen een bestuur. Dit biedt een unieke kans om de leergang op maat aan te bieden, waarbij de inhoud en begeleiding worden afgestemd op de specifieke context en uitdagingen binnen de organisatie. Samen met collega-schoolleiders kun je op een effectieve en praktijkgerichte manier werken aan het versterken van jullie leiderschap en de ontwikkeling van de scholen. Neem contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden en om een programma op maat samen te stellen.
Programma
Het programma 'Lerende Leiders' is verspreid over 1,5 jaar en bestaat uit 4 onderdelen. Deze 4 onderdelen hebben een gezamenlijke studiebelasting van 240 uur en zorgen voor volledig herregistratie in het schoolleidersregister po. De vier onderdelen; Thema's (100 uur), Project (100 uur), Peer review (20 uur) en Coaching (20 uur) zijn in het programma met elkaar verweven.
De onderdelen Coaching en Peer review worden aan het begin van het programma geïntroduceerd en flexibel binnen het programma ingepland. Het onderdeel Thema's bestaat uit 5 verschillende thema's die verspreid worden aangeboden. Het onderdeel Project loopt gedurende het gehele programma en kent 5 begeleidingsmomenten.
Thema's
De thema's bestaan uit fysieke bijeenkomsten met lezing en workshop gedeeltes waaruit 'Take to School' opdrachten voortkomen. De Take to School opdrachten zijn opdrachten waarin je de theorie verder toepast in jouw eigen praktijk. Thema's worden afgesloten met besprekingen van de Take to School opdrachten en/of verdere verdieping. Elk thema beslaat 20 uur en 2 dagen contacttijd. De thema's staan niet los van elkaar maar overlappen en bouwen op elkaar voort. Ook kunnen de thema's worden gekoppeld aan leerteams of het project.
Het thema organisatiekunde gaat in op de algemene organisatie-inrichting, kwaliteit van de school en goed werkgeverschap. Vragen als 'Hoe organiseer ik mijn school, op Rotterdam Zuid, Heijplaat, Pernis of Hoogvliet, zo effectief mogelijk?', 'Hoe creëer ik als schoolleider een organisatiecultuur met hoge verwachtingen en behoud ik tegelijkertijd een goede balans/werkdrukniveau?' staan centraal.
Organisatieontwikkeling gaat over de gewenste ontwikkelingen binnen school en bestuur, en over de omgang met (de invloed van) maatschappelijke veranderingen. Leervragen binnen dit thema zijn bijvoorbeeld; 'Hoe creëer ik als schoolleider een lerende - evidence informed - organisatie? En wat betekent dit voor mijn leiderschap?', 'Hoe ga ik als schoolleider om met (maatschappelijke) veranderingen?' en 'Hoe kan ik leren van de 'good practices' van andere PCBO scholen?'
Binnen netwerkmanagement kijken we naar de manieren waarop je als schoolleider het netwerk rondom de school en het bestuur zo effectief mogelijk opzet en onderhoudt. Een leervraag binnen netwerkmanagement is bijvoorbeeld 'Hoe maak ik als schoolleider optimaal gebruik van het netwerk rondom de school, zonder hierbij de identiteit van de school en het bestuur te verliezen?'
Superdiversiteit gaat in op de kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te verzorgen en managen in een superdiverse context. Hierbij is aandacht voor de verschillen die bestaan tussen de verschillende deelgebieden (R'dam Zuid, Pernis, Heijplaat en Hoogvliet). Een leervraag is bijvoorbeeld: 'Hoe stem ik het onderwijs in mijn school af op mijn specifieke populatie en wat is daarvoor nodig?'
Verdieping in het begrijpen, ondersteunen, organiseren en ontwikkelen van leerprocessen. Vragen die centraal staan zijn vragen als 'Wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten over het brein en leren?', 'Hoe spelen motivatie, aandacht en emoties een rol in leerprocessen en hoe spelen we hier als schoolteam op in?', 'Hoe ondersteun ik een superdivers team bij het creëren van een effectieve en efficiënte leeromgeving?'
Project
Het project wordt uitgevoerd in groepjes van 4 of 5. Met een focus op het oplossen van een probleem of het verzamelen van kennis over een verschijnsel. Binnen het project kun je aan de slag met een zelfgekozen onderwerp. Dit kan een onderwerp gekoppeld aan een leerteam of een heel nieuw onderwerp zijn. Het project onderdeel van de leergang bevindt zich op het snijvlak van onderzoeksmatig werken, kwaliteitsmanagement en de persoonlijke professionele ontwikkeling.
Peer review
Het peer review onderdeel van de leergang draait om collegiale consultatie en biedt ruimte voor het delen van good practices of om jouw collega schoolleider(s) een uitdaging uit jouw eigen praktijk voor te leggen. Je bent vrij om te kiezen en kunt vorm geven aan dit onderdeel door bijvoorbeeld een kijkje bij elkaar in de keuken te nemen, door op werkbezoek te gaan bij een andere organisatie, of door een vraagstuk met beoogde oplossing voor te leggen aan jouw collega('s).
Coaching
Binnen het coaching gedeelte van de leergang werk je aan jouw eigen persoonlijke professionele ontwikkeling als schoolleider. Je kiest hierbij zelf het gebied waar je aan wilt werken. Bijvoorbeeld op gebied van jouw persoonlijke eigenschappen, jouw drijfveren, waarden of opvattingen en normen. Of de ontwikkeling van specifieke vaardigheden, bijvoorbeeld strategische, analytische of adviserende vaardigheden. Of jouw leiderschapsstrategieën en leiderschapsstijl.
Docenten
Sabine Severiens is hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hoofdthema's in haar wetenschappelijke werk zijn diversiteit en onderwijsongelijkheid. Sabine geeft daarnaast leiding aan het Kennisnetwerk Rotterdams Talent, een samenwerkingsplatform voor de Rotterdamse kennisinstellingen, gemeente en onderwijspraktijkorganisaties (schoolbesturen en schoolondersteunende organisaties).
Menno Fenger is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rottedam. Hoofdthema's in zijn wetenschappelijke werk zijn processen van beleidsverandering en het uitvoeren van sociaal beleid. Menno is daarnaast wetenschappelijk directeur van de ESSB Academy, het instituur voor postacademisch onderwijs van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.
Overige docenten:
- prof. dr. Ferry Koster, Management en Organisatie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- prof. dr. Arnold Bakker, Arbeids- en Organisatiepsychologie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- prof. dr. Laura den Dulk, Management en Organisatie, Erasmus Universiteit Rotterdam
- prof. dr. Peter Scholten, Beleid Politiek en Samenleving, Erasmus Universiteit Rotterdam
- dr. Sabrina Alhanachi, Onderwijswetenschappper, Alhanachi Training & Advies
- Frank Beemer, interim- (transitie)manager, adviseur, opleider, BeAMeR AlliantieManagement en Regie
- dr. Bjorn de Koning, Onderwijswetenschappen, Erasmus Universiteit Rotterdam
- prof. dr. Eveline Crone, Neurowetenschappen in de Samenleving, Erasmus Universiteit Rotterdam
- Martijn Schoonaard & Peter Kerkhof, coaches, Samen Wijzer
Neem bij vragen contact op met