Kan Europa een rechtvaardige transitie leiden?

Aanbevelingen om sociale rechtvaardigheid in te bedden in EU Green Deal

Begin 2020 stemde het Europees Parlement voor de Europese Green Deal, een reeks beleidsinitiatieven met als doel de EU in tegen 2050 klimaatneutraal te maken. Op dit moment ontbreken vooral sociale rechtvaardigheidsoverwegingen in het ontwerp en uitvoering van de Green Deal. De Solidar Foundation, een wereldwijd netwerk van maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor sociale rechtvaardigheid door middel van een rechtvaardige transitie in, vroeg prof. dr. Darren McCauley en dr. Kerry Andrea Pettigrew om te onderzoeken hoe sociaal- en klimaatbeleid beter geïntegreerd kunnen worden. Het onderzoek en rapport werden medegefinancierd door de Europese Commissie in het kader van het programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie.

Gebruik van data kan toekomst voorspellen

Met hun onderzoek wilden McCauley en Pettigrew nagaan in hoeverre de EU het voortouw kan nemen in een rechtvaardige transitie. Eentje waarbij sociale rechtvaardigheid centraal staat voor een duurzaam, inclusief en groene bottom-up gedreven toekomst voor Europa. De onderzoekers keken naar open data om te beoordelen hoe goed elk lidstaat presteerde op de belangrijkste onderdelen van de Green Deal en hoe goed deze aansloten bij de Europese pijler van sociale rechten. De pijler bestaat uit 20 principes, zoals gendergelijkheid, werkloosheidsuitkeringen, eerlijke lonen, kinderopvang en steun voor kinderen.

Vier overkoepelende beleidsaanbevelingen

Door te onderzoeken hoe de indicatoren voor sociale rechtvaardigheid zich verhouden tot elk Europees Green Deal-actiegebied, deden McCauley en Pettigrew beleidsaanbevelingen voor elk actiegebied. Daarnaast deden de onderzoekers vier overkoepelende beleidsaanbevelingen:

1. Rechtvaardigheid is meer dan inclusie van burgers; door meerdere opvattingen van rechtvaardigheid te omarmen, zoals eerlijke arbeidsomstandigheden, wordt duurzamer en breder geaccepteerd beleid aangemoedigd.
  2. Ontketen de kracht van sociale rechtvaardigheid; de individuele acties van elk Green Deal thema moeten expliciet rekening houden met hun impact op rechtvaardigheidsprocessen en -resultaten en hoe ze proactief zowel sociale rechtvaardigheid als Green Deal resultaten kunnen verbeteren.
  3. Bekijk data voor rechtvaardige beleidskeuzes; transparante, controleerbare en publiek toegankelijke indicatoren en data op elk gebied van de Green Deal moeten snel worden ontwikkeld.
  4. Classificeer gebieden niet op "fossiele brandstoffen" maar "relatieve behoefte"; de voorwaarden voor toepassing van het Just Transition Fund moeten worden uitgebreid van koolstof intensieve regio's tot andere gebieden van lidstaten die achterblijven op het gebied van sociale rechtvaardigheid en Green Deal acties

Onderzoeksresultaten ter inspiratie voor ontwikkeling en gebruik van rechtvaardige maatstaven

Vorige week presenteerden McCauley en Pettigrew de bevindingen tijdens een round table discussion, georganiseerdd door Solidar. Bij de discussie waren vertegenwoordigers van Europese sociale en economische organisaties aanwezig. McCauley hoopt dat het onderzoeksrapport organisaties, zoals maatschappelijke organisaties en EU-wetgevers, helpt bij "het kwantificeren van sociale rechtvaardigheid voor betere besluitvormingsmodellen, zodat eerlijker beleid kan ontstaan, wat in een tijdperk van toenemende sociale ongelijkheid en controversie van groot belang is."

Onderzoeker
dr. Kerry Andrea Pettigrew

Lees het hele onderzoeksrapport.