“Diversiteit en inclusie moeten een integraal onderdeel zijn in een onderzoeksvoorstel, niet slechts een paragraaf”

Interview met Nathan Albury-Garcés
Nathan Albury Garcés

Nathan Albury-Garcés is subsidieadviseur bij Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Hij heeft een achtergrond in taalsociologie met als focus meertaligheid in de maatschappij en diversiteit. Albury-Garcés koos voor werken aan de Erasmus Universiteit vooral vanwege haar focus op sociale impact. Voor Albury-Garcés zijn thema’s als diversiteit en inclusie cruciaal voor het doen van verantwoord onderzoek. Omdat deze thema’s vaak ontbreken in subsidieaanvragen, stelde hij een document op dat wetenschappers helpt om diversiteit en inclusie te integreren in hun subsidieaanvragen.

Albury-Garcés vertelt dat al zijn collega’s het belangrijk vinden om inclusief onderzoek te doen, maar vaak wel moeite hebben met het implementeren hiervan in hun onderzoek. Wat hij bijvoorbeeld regelmatig hoort van onderzoekers is dat ze moeite hebben om voldoende deelnemers te vinden uit ondervertegenwoordigde groepen, tenzij specifiek die groep wordt onderzocht. De mensen die het meest meedoen aan onderzoeken zijn vaak wit, heteroseksueel en theoretisch opgeleid. “Zelfs als onderzoekers mensen vinden die buiten deze homogene groep vallen, gaat het vaak niet om genoeg mensen om alsnog statistiek robuust onderzoek te verrichten. Maar als je deze mensen er helemaal niet bij betrekt, sluit je hen denk ik onbedoeld uit. En ik denk dat niemand anderen wil uitsluiten.”

Iedereen betrekken waarover je iets wil kunnen zeggen

Diversiteit en inclusie zijn begrippen die vaak door elkaar worden gehaald. Terwijl diversiteit gaat over de vertegenwoordiging van verschillende soorten groepen, gaat inclusief onderzoek over het recht doen aan de verschillende perspectieven die onderdeel kunnen zijn van een onderzoek. Sommige groepen worden niet of nauwelijks meegenomen in onderzoek. Denk daarbij aan mensen uit de LHBTQIA+ gemeenschap of mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. “Als sociaal betrokken faculteit kan ons onderzoek bijdragen aan beleidsvorming in Nederland. Als onderzoek bewust of onbewust mensen uitsluit, kan het geen goede basis zijn voor het ontwikkelen van beleid. Je kan meer invloed hebben op beleid voor iedereen als je ook iedereen onderzoekt”, benadrukt Albury-Garcés.

Inclusiviteit bevorderen door co-creatie in onderzoek

“Praktische methodologische beperkingen zouden geen reden mogen zijn om ondervertegenwoordigde groepen uit te sluiten van onderzoek”, benadrukt Albury-Garcés. “Het kan al helpen om naar diversiteit binnen je onderzoeksteam te streven. Mensen die niet op jou lijken hebben weer toegang tot groepen die jij misschien niet zo snel kan bereiken. Maar ook moet de onderzoeker open staan voor het gebruik van meerdere methodes die samen wel zorgen dat ondervertegenwoordigde groepen ook een stem krijgen in het onderzoek” Ook legt hij uit dat co-creatie een belangrijke vorm van onderzoek doen is dat kan bijdragen aan inclusiviteit. “Onderzoek doen mét minderheden is beter dan onderzoek doen óver minderheden”, legt Albury-Garcés uit. “Het betrekken van burgers bij complexe vraagstukken zorgt voor verbinding. Een bewoner van een buurt die je onderzoekt kan daarnaast ook weer deuren voor je openen.” 'Doing justice to diversity and inclusion in research grant submissions' geeft tips om je dit in de praktijk kunt realiseren.

Sociale rechtvaardigheid en inclusief onderzoek

Albury-Garcés legt uit dat als je een algemeen onderzoek uitvoert, je wil dat het recht doet aan diversiteit binnen de samenleving. Witte, heteroseksuele- en theoretisch opgeleide mensen zijn slechts één onderdeel daarvan. Een aantal sprekende voorbeelden die hij noemt zijn bijvoorbeeld dat in sociaalonderzoek dat vatbaar is voor impact op beleid vaak groepen over het hoofd ziet zoals regenboogfamilies, niet-Nederlanders, mensen met een handicap en non-binaire mensen “Als je diversiteit betrekt bij je onderzoek krijg je een beter beeld van de werkelijkheid en geef je iedereen een stem. Dit draagt uiteindelijk ook bij aan de sociale rechtvaardigheid.”

Inclusie zou geen paragraaf moeten zijn, maar een integraal onderdeel

Diversiteit en inclusie moeten een integraal onderdeel zijn in een onderzoeksvoorstel, niet slechts een paragraaf, vindt Albury-Garcés. “Het zou mooi zijn als we een punt bereiken dat wetenschappers diversiteit en inclusie kunnen verankeren in alle facetten van hun onderzoek: binnen het team, in onderzoeksvragen, in de methodologie en epistemologische benadering, in het veldwerk en de dataverzameling en uiteindelijk ook in de communicatie.” Hiermee behartig je de belangen van minderheidsgroepen.

Taaldiversiteit

Tijdens en na het onderzoek is het belangrijk om iedereen te betrekken die belang heeft bij het onderzoek. Albury-Garcés geeft als voorbeeld dat “niet iedereen in Nederland goed Nederlands of Engels spreekt. Als je onderzoek doet in een wijk waar veel mensen met een migratieachtergrond wonen, bouw het in het onderzoekdesign dat je communiceert over je onderzoek ook in andere talen dan alleen het Nederlands. Burgers krijgen hierdoor het gevoel dat er naar ze wordt geluisterd en dat ze meetellen.”

Bekijk hier het complete document 'Doing justice to diversity and inclusion in research grant submissions' en leer meer over hoe je inclusief onderzoek in de praktijk kan brengen.

Doing justice to diversity and inclusion in research grant submissions

Dit interview maakt onderdeel uit van Spark. Met deze interviews willen we aandacht geven aan de positieve impact die het onderwijs en onderzoek van de facuteit hebben op de samenleving. De verhalen in Spark geven een inkijkje in waar ESSB-studenten, alumni, medewerkers en onderzoekers warm van worden.

Contact: Britt van Sloun, redactie en communicatie ESSB, vansloun@essb.eur.nl