Brenda Vermeeren benoemd tot hoogleraar ‘Strategisch HRM, Leiderschap en Publieke Prestaties’.

Portrettenwand vrouwelijke hoogleraren

Bestuurskundige dr. Brenda Vermeeren is per 1 oktober benoemd op de leerstoel ‘Strategisch HRM, Leiderschap en Publieke Prestaties’ bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het Human Resource Management (HRM) veld is onderhevig aan grote veranderingen. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe werkmodellen zoals thuiswerken, de opkomst van technologieën zoals data-analyse en kunstmatige intelligentie, maar ook de focus op duurzaamheid, diversiteit en inclusie en de wetgeving rondom langer doorwerken.

Om te begrijpen hoe we mensen in deze veranderende omstandigheden effectief kunnen managen, is het nodig om verder onderzoek te doen. Dit met als doel het stimuleren van gezonde, gelukkige en productieve medewerkers, het realiseren van effectiviteit, efficiëntie en legitimiteit van organisaties en het creëren van maatschappelijke waarde van publieke organisaties.

De publieke sector heeft de afgelopen jaren nogal wat kritiek te verduren gekregen als het gaat om het realiseren van deze doelen.  Bijvoorbeeld door de toeslagenaffaire, maar ook zijn er zorgen over de kwaliteit van onderwijs en gezondheidszorg en het onderhoud van onze infrastructuur. Daar komt nog bij dat de publieke sector kampt met personeelstekorten, hoge werkdruk, bureaucratie, geweld tegen publieke dienstverleners en gevoelens van sociale onveiligheid.

Brenda Vermeeren “Binnen deze leerstoel wil ik de focus leggen op de interactie tussen HRM en leiderschap. De uitdagingen in de publieke sector vragen om onderzoek naar hoe HRM en leiderschap het welzijn en de prestaties in deze sector kunnen verbeteren en daarmee voor de samenleving waarde kunnen creëren.”

Vermeeren brengt haar kennis via het onderwijs over aan studenten, promovendi en HR-professionals uit het veld. “Daarbij wil ik de publieke sector handvatten bieden voor het managen van werk en medewerkers. Als vice-decaan Onderwijs, wil ik de verkregen kennis daarnaast inzetten voor onder andere de professionalisering van docenten en het versterken van onderwijskundig leiderschap. “

Over Brenda Vermeeren

Dr. Brenda Vermeeren is sinds 2007 verbonden aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Zij verricht onderzoek naar de relatie tussen HRM en publieke prestaties en de rol van lijnmanagers en werknemers in deze relatie. Een belangrijke drijfveer in haar werk is het verbinden van wetenschap en (beleids)praktijk. Ze is algemeen bestuurslid van de Vereniging voor Bestuurskunde en redactielid van het Tijdschrift voor HRM. Daarnaast loopt onderwijs als een rode draad door haar carrière waar ze al vele jaren actief betrokken is bij onderwijsontwikkeling en -coördinatie. Sinds april 2023 is zij vice-decaan Onderwijs binnen de ESSB. De leerstoel maakt onderdeel uit van team ‘Organisation and Management’ binnen het Departement Bestuurskunde en Sociologie.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl, 0683676038