Waar gaat deze studie over?
Ben jij geïnteresseerd in de manier waarop mensen het beste kunnen leren en presteren? Dan is de master Onderwijspsychologie: Leren en Presteren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam iets voor jou!
Leren en presteren zijn essentiële onderdelen van ons dagelijks leven. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, beginner of expert, student of werknemer: leren en presteren staan het grootste deel van ons leven centraal in onze ontwikkeling. Deze master is voor iedereen die richting wil geven aan uitdagingen op het gebied van leren en presteren. Je maakt daarbij gebruik van een benadering vanuit verschillende vakgebieden en bent gericht op nieuwe technologieën.
Tijdens de master ga jij, samen met onze experts, de uitdaging aan om complexe psychologische vraagstukken op het gebied van leren en presteren te analyseren, te onderzoeken en op te lossen. Met deze interdisciplinaire master kun je veel kanten op door de brede oriëntatie en mogelijkheden tot specialisatie. Zo verwerf je kennis op microniveau (bijv. inzicht in cognitieve en affectieve processen die ten grondslag liggen aan leren en presteren), mesoniveau (bijv. de rol van de omgeving waarin geleerd en gepresteerd wordt) en macroniveau (bijv. effecten van overheidsbeleid). Als afgestudeerd onderwijspsycholoog heb je een streepje voor op andere professionals, omdat je in staat bent wetenschappelijke kennis toe te passen in de praktijk. Je hebt na deze master een goede theoretische basis en beschikt over uitstekende onderzoeks- en praktijkvaardigheden.
Waarom deze master studeren in Rotterdam?
- Je leert op een actieve manier en werkt in kleine groepen aan het analyseren en oplossen van onderwijspsychologische vraagstukken;
- Je werkt aan actuele maatschappelijke vraagstukken waarbij real-life cases en praktijkexperts een centrale rol spelen;
- Je ontwikkelt professionele vaardigen door practica te volgen en stage te lopen;
- Je master bij de Erasmus Universiteit Rotterdam behoort tot de beste masteropleidingen Psychologie van Nederland;
- Je ontwikkelt je tot een allround professional die wetenschappelijke kennis kan toepassen in de praktijk;
- Je hebt als afgestudeerde een streepje voor op andere professionals door je goede theoretische basis en uitstekende onderzoeks- en praktijkvaardigheden.
Past deze studie bij jou?
Deze master gaat over de manier waarop mensen optimaal kunnen leren en presteren. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: Hoe kun je (online) onderwijs (o.a. MOOCs) en trainingen inrichten om de prestaties van studenten en werknemers te optimaliseren? Wat is de meerwaarde van adaptieve instructie en instructievideo’s op je leerprestaties? Wat kun je naar aanleiding van een CITO-toets zeggen over leerprestaties van kinderen? In hoeverre helpt samenwerken in het aanleren van professionele vaardigheden?
Bij het beantwoorden van dergelijke vraagstukken kijken we hoe we wetenschappelijke kennis uit verschillende disciplines kunnen toepassen in de praktijk, om het beste uit ieder individu te halen. Bij die disciplines kun je denken aan: onderwijspsychologie, cognitieve psychologie, arbeids- en organisatiepsychologie of bijvoorbeeld neuropsychologie en sociale psychologie.
In deze master leer je te kijken vanuit zowel microniveau (bijvoorbeeld inzicht in cognitieve en affectieve processen achter het leren en presteren), als mesoniveau (bijvoorbeeld de rol van de omgeving waarin geleerd en gepresteerd wordt), als macroniveau (bijvoorbeeld de effecten van overheidsbeleid).