Wat onderzoeken we?
Experimentele bestuurskunde is de studie van bestuurskundige vraagstukken met experimenten, waarbij een zo nauwkeurig mogelijke vaststelling van de effecten van (beleids)interventies wordt gezocht. We bestuderen interacties tussen burgers en overheid, besluitvorming van ambtenaren, beleidsinstrumenten en nudges, wat burgers willen en verwachten van publieke organisaties en de gevolgen van bureaucratische regels.
Waarom doen we dit onderzoek en op welke manier?
Een experimentele aanpak van bestuurskundige vraagstukken is om twee redenen belangrijk:
1. Gedrag
Veel overheidsinterventies zijn gericht op het beïnvloeden van gedrag van burgers. Een experiment is de beste manier om gedrag te meten omdat andere methoden vooral meten wat mensen zelf vinden of denken dat ze zouden doen.
2. Causatie vs. correlatie
Met onderzoek op basis van vragenlijsten of interviews kan alleen samenhang vastgesteld worden, de zogenaamde correlatie. Experimenten kunnen oorzaken van gevolgen onderscheiden, de causale verbanden.
We doen verschillende soorten experimenteel onderzoek:
1) Laboratoriumonderzoek waarbij deelnemers via computers communiceren om zo besluitvorming te bestuderen.
2) Vignette- en surveyexperimenten om attitudes en biases te bestuderen.
3) Veldexperimenten om een interventie of een nudge te testen.
Hoe maakt ons onderzoek impact?
Experimentele bestuurskunde draagt bij aan evidence-based policy omdat de effectiviteit van beleidsinterventies getest kan worden. Bij het bestuderen van nudges bijvoorbeeld, kan direct inzichtelijk gemaakt worden wat wel en wat niet goed werkt. Die kennis kan door beleidsmakers worden gebruikt bij het maken of verbeteren van beleid.
Daarnaast kunnen de resultaten van experimenteel bestuurskundig onderzoek meestal direct toegepast worden op het verbeteren van beleidsprocessen en gedrag in de publieke sector. Zo kunnen we bijvoorbeeld door middel van veldexperimenten onderzoeken of bureaucratische regels effectieve en klantgerichte dienstverlening in de weg staan. Of we onderzoeken door middel van een laboratorium- of vignettenexperiment welke psychologische en cognitieve processen de opvattingen of gedragingen van publieke professionals beïnvloeden. Denk hierbij aan opvattingen over goed bestuur, de competenties van burgers, en de eigen rolopvatting.