Waarom worstelen mensen vaak om gezonder te eten? Of te blijven sporten? Waarom lukt het vaak niet om goede intenties vol te houden? Het veranderen van gedrag blijkt een uitdaging. Werkt u in een organisatie in de sector gezondheid en welzijn? En heeft u een vraagstuk rond gedragsverandering? Dan zoeken we ju!
Voor de universitaire minor Analysing and Changing Unhealthy Behaviour (ACUB) zijn we op zoek naar 4 organisaties met uitdagende vraagstukken rond gedragsverandering met een specifieke focus op het aanpakken van ongezond gedrag, waar studenten gedurende 10 weken aan kunnen werken.
Deze minor van Erasmus School of Health Policy & Management trekt studenten aan met diverse achtergronden, zoals psychologie, bedrijfskunde, criminologie en gezondheidswetenschappen. Deze studenten leren een reeks basisprincipes uit verschillende stromingen binnen de economie en psychologie, met een focus op gedragsverandering. Belangrijk onderdeel van de cursus zijn de verschillende interventies die we kunnen gebruiken om ongezond gedrag te veranderen. Voorbeelden van interventies die aan bod komen, zijn: voorlichtingscampagnes, belastingen, financiële prikkels en gedragsinterventies zoals nudges en boosts. ACUB heeft als doel studenten uit te rusten met de nieuwste psychologische en economische inzichten op het gebied van gedragsverandering en hen aan te moedigen deze inzichten creatief toe te passen. Praktijkpartners krijgen de kans om te profiteren van de creativiteit van onze studenten, wat kan leiden tot meerdere innovatieve, evidence-based oplossingen voor de uitdagingen.
Voortraject
Samen met vakcoördinator Stefan Lipman ontwikkelen praktijkpartners een casustekst die aan studenten begin september wordt voorgelegd. Dit voortraject behelst vaak 1 of 2 gesprekken, waarin het gedragsvraagstuk met praktijkpartner wordt verhelderd. De praktijkpartner levert max. 1 A4 informatie aan (op deze pagina te downloaden), op basis waarvan de vakcoördinator de casustekst schrijft en voorlegt aan de praktijkpartner.
Tijdens het vak
Studenten van de minor gaan zich intensief bezighouden met de gepresenteerde vraagstukken. Elke organisatie wordt gekoppeld aan 2 tot 4 teams van ± 4 studenten. Elk team houdt zich bezig met uw casus en gaat aan de slag met het analyseren van het gedrag van de doelgroep (schriftelijk rapport). Daarnaast presenteert elk team voorstellen voor interventies die gericht zijn op het bevorderen van gezonde gedragsverandering tijdens een posterpresentatie op het afsluitende symposium.
Tijdspad
De volgende bijeenkomsten staan gepland voor 2025:
- Week van 15 september: Online sessies met praktijkpartners en studentengroepen om eerste ideeën uit te wisselen.
- Tussen 6 en 10 oktober: Studenten bezoeken de praktijkpartner op een locatie naar keuze (mogelijke ontmoetingen met de doelgroep en/of extra uitwisseling van ideeën).
- Dinsdag 28 oktober: 13:00-17:00 – Fysiek symposium op de campus van de Erasmus Universiteit met eindpresentaties.
De afgelopen jaren hebben studenten opdrachten gekregen van o.a. ziekenhuizen, zorgkantoren, zorgverzekeraars, welzijnsorganisaties, living labs, overheidsinstelling, en sportorganisaties.
Voorbeelden van gedragsvraagstukken zijn:
- Wat zijn de oorzaken waarom jongeren niet gaan sporten? En welke interventies kunnen we inzetten om dit gedrag positief te beïnvloeden?
- Hoe kunnen we mensen middels een interventie overtuigen om meer gebruik te maken van digitale zorg?
- Hoe krijgen we meer deelnemers voor een interventie gericht op sportdeelname in kwetsbare groepen (e.g. vrouwen met een migratieachtergrond, mensen met een bijstandsuitkering)
- Hoe kunnen zorgmedewerkers overtuigd worden om deel te nemen aan een programma voor stoppen met roken?
De opdrachtgever vragen wij om een voorgesprek, een ingevuld casusformulier, aanwezigheid bij de online bijeenkomst half september en de fysieke bijeenkomst aan het einde van het vak, en de bereidheid om de studentgroepjes en docenten te ontvangen tijdens een werkbezoek in oktober. Liefst werken wij met een primair contactpersoon met wie de docenten en studenten contact kunnen onderhouden. De verdere begeleiding en het nakijken van de studentopdrachten wordt door ons docententeam verzorgd.
Belangrijk:
- Studenten kunnen binnen de 8-10 weken dat zij aan de casus werken geen interventie uitvoeren of uitgebreide data verzamelen. De opdracht betreft literatuuronderzoek, schrijven en het uitdenken en ontwerpen van een interventie die passend zou zijn.
- De voertaal voor de minor is Engels, meestal spreekt de helft van de studenten maar Nederlands. De casus en communicatie met studenten is dus in principe in het Engels, maar bij groepjes met studenten die allen Nederlands spreken is een uitzondering mogelijk. De docenten kunnen ondersteunen met vertalen ter plekke en in het voortraject.
Opdrachtgevers kunnen door hun deelname als praktijkpartner meerdere mogelijke oplossingen aangeleverd krijgen voor het gedragsvraagstuk waar zij mee worstelen. De analyse die aan deze oplossing voorafgaat kan daarnaast ook inzicht geven in de stand van de wetenschappelijke literatuur rondom het gedragsvraagstuk. Aan het eind van het vak wordt aan de opdrachtgevers de studentrapporten overhandigd, waarmee zij de volledige naslag die studenten hebben voorbereid tot hun beschikking krijgen. In het ideale geval (d.w.z. als studenten de opdracht perfect uitvoeren) is de voorgestelde interventie bijna direct toepasbaar binnen de organisatie van de praktijkpartner.
Contact
Indien u vragen heeft, neemt u gerust contact op met ons.
- Hakan Abali
Relationship Manager Impact Education
E-mailadresTelefoon - Dr. Stefan Lipman
vakcoördinator minor Analysing and Changing Unhealthy Behaviour
E-mailadres