Uitrol in fases
De feedback- en beoordelingssystematiek vanaf 2023 wordt gefaseerd ingevoerd. Het eerste cohort dat volgens deze systematiek beoordeeld wordt, start 1 september 2023 met de coschappenreeks met het onderwijs inwendige geneeskunde en op 16 oktober met het coschap inwendige geneeskunde. Als dit cohort bij Heelkunde is aangekomen, zal ook daar de systematiek worden ingevoerd en zo verder. Zie hiervoor de tabel voor de data waarop de systematiek bij iedere discipline wordt ingevoerd. Coassistenten die gestart zijn binnen de oude systematiek, maken hun coschappen in de oude systematiek af.
Een overzicht van de verschillende startdata van de coschappen en het professionaliseringsaanbod is hieronder toegevoegd.
Professionaliseringsaanbod
Om begeleiders, beoordelaars en feedbackgevers vertrouwd te maken met de aangepaste beoordelingssystematiek bieden we een modulair professionaliseringsaanbod.
Voorafgaand aan de start van de nieuwe feedback- en beoordelingssystematiek bij een coschap worden er kalibreersessies aangeboden voor coassistentopleiders, -begeleiders en specialisten. De sessies worden afgestemd op de behoeftes van de geaffilieerde instellingen.
We onderscheiden drie verschillende rollen welke centraal staan in de e-modules.
E-module 1: Feedback geven | Betekenisvolle feedback is een essentieel onderdeel van de vernieuwde systematiek. In deze e-module leer je wat feedback betekenisvol maakt en waar je op moet letten wanneer je feedback geeft. |
---|---|
E-module 2: Beoordelen | Coassistenten worden beoordeeld door observatie van kritische beroepsactiviteiten. Op basis daarvan wordt een rubric ingevuld en wordt kwalitatieve feedback geformuleerd. In deze module leer je hoe je deze middelen goed in kunt zetten. |
E-module 3: Begeleiden | Binnen ieder coschap staat de groei en ontwikkeling van de coassistent centraal. Dit vormt het uitgangspunt voor de gesprekscyclus van de coassistent en de coschapbegeleider. In deze module leer je hoe deze gesprekken zijn vormgegeven en wat belangrijke succesfactoren zijn |
Voor alle rollen is het geven van feedback van belang en deze module wordt dan ook voor iedereen geadviseerd. Als begeleider is het goed om te weten hoe de beoordelingen op basis van de kritische beroepsactiviteiten (KBA's) plaatsvinden, bovendien zullen begeleiders soms ook de rol van beoordelaar aannemen bij andere coassistenten. Voor begeleiders is het waardevol om alle e-modules te doorlopen.
E-modules per rol
Feedback gever |
|
---|---|
Beoordelaar | E-modules 1 & 2 |
Begeleider | E-modules 1, 2 & 3 |
* Accreditatie is aangevraagd.
Toegang tot e-module
Je kunt toegang krijgen tot de e-module via de affiliatiecoördinator en het leerhuis.
Voor coschapbegeleiders, beoordelaars en feedbackgevers is een informatiepakket gemaakt. Het pakket is ontwikkeld voor betrokkenen binnen een coschap die coassistenten begeleiden, beoordelen en feedback geven aan coassistenten, en wordt per coschap ontwikkeld.
Het informatiepakket:
• is verdeeld per rol;
• bevat animaties, documenten en handleidingen over de taken die horen bij de rollen;
• heeft naast inhoudelijke informatie over de veranderingen, ook praktische informatie, zoals handleiding over het portfoliosysteem SCORION, instructievideo's over hoe je feedback geeft en informatie over de e-modules.
Het pakket kun je krijgen van het leerhuis van je instelling.